Nakopni sa v novom roku v REŠTART VÝZVE s Michalom Páleníkom!

Diéty zlyhávajú preto, lebo nás stresujú

Mirka

Stres je druhou najčastejšou biologickou príčinou neúspechu v chudnutí. Ak sa stravujete racionálne, milujete pohyb, a predsa nechudnete, za vašimi ťažkosťami môže stáť práve kortizol.

Diéty zlyhávajú preto, lebo nás stresujú
12. DEC 2012

Za neuspokojivým chudnutím sa skrýva mnoho príčin, ktoré je v nejednom prípade veľmi ťažké odhaliť. Niekedy sa treba popasovať s chybičkami v jedálnom lístku alebo nedostatkom pohybu. Lenže za zlyhanie v chudnutí je zodpovedný aj pretrvávajúci stres, ktorý ovplyvňuje hladinu kortizolu.

Kortizol a štíhla línia sú úhlavnými nepriateľmi

Stres, ktorý človek pociťuje dlhodobo, sa odrazí nielen na zdraví a následnom vzniku mnohých ochorení, ale aj na hmotnosti. Pritom nezáleží na tom, či ide o stres doma, v práci alebo súvisí s nastoleným redukčným režimom. Ak človek drží diétu, je pesimisticky naladený a vystresovaný, prichádza na rad kortizol.

Keď stresový hormón úraduje, je to katastrofa

V akejkoľvek stresovej situácii dochádza k uvoľňovaniu kortizolu. Kortizol je stresový hormón, ktorý je produkovaný kôrou nadobličiek. Patrí do kategórie glukokortikoidov. Samotný kortizol ovplyvňuje metabolizmus cukrov, resp. hladinu cukru v krvi zvyšuje. Má schopnosť vyprodukovať cukry z nesacharidových látok, napríklad bielkovín alebo tukov.

Čo sa deje, ak je človek v strese?

Telo nadmerne produkuje kortizol, ktorý vyrába cukry. Vyrobené sacharidy je ťažké spáliť, ukladajú sa vo forme energie a následne tukových zásob najmä v oblasti brucha (tuk v týchto miestach je pre zdravie najviac nebezpečný). Ak aj človek zníži príjem cukrov a je vystresovaný, telo si ich prostredníctvom kortizolu vyprodukuje z iných látok. Okrem toho je kortizol zodpovedný za ubúdanie svalovej hmoty (svaly spaľujú tuk) alebo zvýšenie chuti na sladkosti.  

Popasujte sa so stresom a schudnete!

Pokiaľ neustále žijete v strese, v prvom rade je potrebné nájsť príčinu. Ak ju odhalíte, potom môžete zakročiť. Buď sa naučiť stresu vyhnúť, alebo stresové situácie prijať s pokojom, prípadne sa im adekvátne prispôsobiť. Nezabúdajte, že zvládanie stresu je dôležité nielen pre hmotnosť, ale pre celkové zdravie.

Stresuje vás chudnutie? Nemalo by, pretože zdravá diéta nesmie byť frustrujúca. Hladovanie a radikálne zásahy do jedálnička neveštia nič dobré! S chudnutím začínajte postupne, napríklad najskôr obmedzte sladkosti, hýbte sa aspoň 15 minút denne, nejedzte tučné a vyprážané jedlá. Ak by ste si dali kvantum podobných cieľov naraz, je pravdepodobné, že budete v strese. Ak si dáte na začiatok jeden, stres sa vám vyhne a pozitívne účinky čoskoro pocítite. Následne podniknete ďalšie pozitívne zmeny v životnom štýle.

Nevyhnutnosťou je zmena v myslení, pretože s optimizmom a radosťou ide všetko lepšie. Majte realistické očakávania, chudnutie na počkanie je nesplniteľným snom. Tešte sa z toho, čo sa vám podarilo v rámci chudnutia a zdravej výživy dosiahnuť. Nenechajte sa odradiť malými zlyhaniami. Neodolali ste čokoláde alebo vyprážanému jedlu? Nevadí, pokračujte v zdravom stravovaní i naďalej, akoby sa nič nestalo.

Čo ešte pomáha?

Veľmi dôležitým krokom je vnútorná „ventilácia“ – športujte, meditujte, relaxujte. Robte čokoľvek, čo vás baví a podporuje tvorbu hormónov šťastia.

Doprajte si dostatočný spánok, ktorý je základom psychickej rovnováhy. Nervový systém a mozgové funkcie podporujú vitamíny skupiny B, ktoré by v stresujúcim obdobiach v jedálničku chýbať nemali. Nájdete ich v ovsených vločkách, strukovinách, hydine, orechoch, zelenine a ovocí. Viac o vitamíne B si môžete prečítať v článku Aj za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínu B.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Diéty zlyhávajú preto, lebo nás stresujú

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.