11. FEB 2013

Vhodné cvičenia pre seniorov a ľudí v zrelom veku

Mirka

Čím je človek starší, tým viac je dôležitá fyzická aktivita. Šport odďaľuje príznaky starnutia, pomáha zvládať choroby a bolesť, dodáva energiu a pozitívnu náladu. Okrem pestrej ponuky športov pre ľudí v zrelom veku prinášame aj postrehy certifikovanej Zumba inštruktorky, Petry Lackovej.

Človek nikdy nie je dosť starý na to, aby mohol začať s pravidelným cvičením. S vekom prichádzajú problémy vznikajúce v dôsledku opotrebovania organizmu alebo vedenia nesprávneho životného štýlu. Šport je šanca na zmenu k lepšiemu a plnohodnotnému životu!

Dôvody, pre ktoré sa žiť aktívne v každom veku oplatí:

  • Fyzická aktivita, ktorá sa vykonáva pravidelne, znižuje riziko ochorení kardiovaskulárneho systému, cukrovky, rakoviny, obezity, Alzheimerovej choroby atď.
  • Nečinnosť vedie k strate sily vykonávať dennodenné aktivity, k častým návštevám lekárov, užívaniu liekov a hospitalizácii.
  • Strach zo zranenia a pádov nie je namieste, pretože rozumná miera pohybu zabraňuje rednutiu kostí a znižuje riziko úrazov.
  • Šport je cestou k dobrej nálade, vitalite a ponúka možnosť tráviť čas plnohodnotne s podobnými ľuďmi.
  • Človek je taký starý, ako sa cíti. Pohyb prináša možnosť cítiť a vyzerať mladšie.
  • Cvičenie zrýchľuje metabolizmus a buduje svalovú hmotu. Podieľa sa na zlepšení rovnováhy, flexibility a koordinácie.
  • Šport zlepšuje kvalitu spánku a prospieva mozgu.

Ktoré športy sú stvorené pre seniorov?

Základným kameňom športovej aktivity človeka v zrelom veku by malo byť kardio cvičenie. Aeróbny tréning prospieva srdcu, zmierňuje dýchavičnosť a posilňuje imunitný systém. Za vhodné aktivity sa považuje chôdza, turistika, bicyklovanie, Zumba Gold, vodný aerobic, tenis.

Ak ste si mysleli, že silový tréning nie je pre seniorov, ste na omyle. Posilňovanie (najmä funkčný tréning) zabraňuje predovšetkým stratám kostnej hmoty, ktoré sú príčinou zranení. Namiesto činiek sa odporúčajú cvičebné pomôcky ako gumy, overbally a pod. Silový tréning pomáha lepšie zvládať bežné činnosti ako zdvíhanie predmetov a pod.

Pri výbere športovej aktivity je potrebné vybrať si taký šport, ktorý sa podieľa aj na rozvoji flexibility, rovnováhy a zlepšuje držanie tela. Vhodné sú, napríklad Wellness joga, Pilates či Tai chi.

Wellness joga pre telo, myseľ i ducha

Možnosť oddýchnuť si a načerpať pozitívnu energiu, ponúka Wellness joga. Tento druh jogy vznikol ako cesta k lepšiemu poznaniu svojho tela, jeho možností i limitov. Využíva jemné pohyby, vďaka čomu je vhodná pre všetkých.

Zaujímavé videlo z lekcie Wellness jogy si môžete pozrieť tu:

Zumba Gold je mimoriadne obľúbená medzi seniormi

Zumba Gold je jedinečná a špeciálne prispôsobená ľuďom v zrelom veku a seniorom. O zaujímavé postrehy sme požiadali odborníčku, ktorá 11 rokov pracovala ako fyzioterapeutka a aktuálne pôsobí ako inštruktorka Zumba Gold v Košiciach, Petru Lackovú. Odpovedala nám na nasledujúce otázky:

1. Prečo by ste seniorom a ľuďom v zrelom veku odporučili práve Zumbu Gold?

Tu je odpoveď jednoduchá, Zumba je predsa zábava.  Platí to aj pre Zumba Gold, zatancovať si môže každý, nezáleží na veku.  Navyše, Zumba Gold je zostavená pre potreby ľudí v staršom veku, využíva pomalšie tempo, choreografie obsahujú jednoduché prvky, nevhodné pohyby sú vynechané (ako napr. skoky), zameriavame sa aj na jemnú motoriku, ktorá sa vekom zhoršuje a nakoniec je tu možnosť nájsť si nový okruh priateľov a známych – rovesníkov.

2. V čom sú hodiny so seniormi iné oproti cvičeniu s ľuďmi nižšieho veku?

Hodina nie je tak dynamická, je vedená jednoduchšie, kroky sa postupne nabaľujú, od najzákladnejších ku zložitejším, no najväčší rozdiel cítiť v šatni, pretože účastníci sa radi porozprávajú, pochvália niečím novým, posťažujú, čo ich trápi, sú otvorenejší:)

3. Čo vy ste seniorom ešte okrem cvičenia odporučili, aby boli zdraví a vitálni?

Okrem pravidelného cvičenia odporúčam aj správnu, dostatočnú a pestrú stravu. Vo vyššom veku má byť vyvážená, kaloricky hodnotná a ľahko stráviteľná. Netreba zabúdať ani na pitný režim, zbaviť sa zlých návykov - napr. fajčenia. Dôležitý je dostatočný spánok a oddych. V tomto veku majú už ľudia viac času na seba, takže nikdy nie je neskoro začať so správnou životosprávou, veď mladosť je len stav mysle!

Viac si o Zumba Gold môžete prečítať v článku Zumba Gold - vyhovuje všetkým generáciam.

Pilatesom proti skráteným svalom, bolesti a zlému držaniu tela

Pilates, ktorý v tridsiatych rokoch minulého storočia vyvinul J. H. Pilates, sa zameriava na uvoľňovacie a naťahovacie cviky. Dôležitú úlohu zohrávajú princípy pilatesu, napríklad Powerhouse alebo dýchanie. Pár jednoduchých cvikov si môžete pozrieť aj v článku Pilates cviky na chrbticu.

Inšpirujte sa ďalšími cvikmi!

Pripravili sme pre vás viac článkov, v ktorých nájdete efektívne cviky na jednotlivé partie tela. S týmito cvikmi rozhodne precvičíte celé svoje telo a dosiahnete výsledky, aké si prajete.


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Vhodné cvičenia pre seniorov a ľudí v zrelom veku

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Relax 2000
Relax 2000
 11.2.2013 22:29

Aj cvičenie na strojoch Slender LIfe je veľmi vhodné pre seniorov. Odporúčajú ho aj lekári.

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.