Nakopni sa v novom roku v REŠTART VÝZVE s Michalom Páleníkom.

Trápi vás neznesiteľná únava? Možno vám chýba vitamín C!

Mirka

Vitamin C sa považuje za jeden z najdôležitejších vitamínov, ktoré naše telo potrebuje. Prečo je taký dôležitý? Čo spôsobuje jeho nedostatok? Čo je zdrojom vitamínu C? To všetko si môžete prečítať v tomto článku.

http://www.sxc.hu/photo/1161645
16. SEP 2011

Nedávno som zachytila útržky z konverzácie dvoch kamarátok. „Som unavená, chytá sa ma každá choroba a akoby to nestačilo, zhoršilo sa mi akné,“ sťažovala sa jedna priateľka druhej. Druhá sa na chvíľu zamyslela a pohotovo odpovedala: „Daj si Céčko.“

Zrejme mala pravdu, pretože nedostatok kyseliny askorbovej sa prejavuje i v hore uvedených ťažkostiach. Dnes si posvietime na vitamín C trošičku bližšie a presvedčíme sa o jeho dôležitosti.

Malý výlet za vitamínom C do histórie

Povinnosti vitamínu C v ľudskom organizme je viacero. Dominantnou prácou kyseliny askorbovej je ochranná funkcia. Už niekedy okolo roku 1700 bolo známe, že vitamín C je preventívnym a liečebným prostriedkom proti nepríjemnej chorobe menom skorbut. Skorbut je spôsobený nedostatkom Céčka a prejavuje sa krvácaním ďasien, kožnými problémami a pomalým hojením rán. Ak sa nelieči, môže spôsobiť smrť. Historické záznamy hovoria o tom, že skorbut bol prvýkrát spozorovaný u britských námorníkov. Dôvod bol prostý. Dlhý čas žili na mori a chýbala im potrava, ktorá obsahovala cenný a vzácny vitamín.

Vitamín C – čo je jeho úlohou?

Vitamín C môžeme označiť za ochrancu nášho tela. Jeho úlohou je podporovať obranný mechanizmus človeka a podieľať sa na produkcii krvi. Zúčastňuje sa na raste a obnove tkanív. Nezaobídu sa bez neho šľachy, väzy, kĺby, kosti ani zuby. Pomáha udržovať zdravú pokožku a ďasná.

Dostatočný prísun Céčka eliminuje vznik srdcových ochorení, rakoviny i problémov s kĺbmi. Nesmieme zabudnúť na skutočnosť, že vitamín C je najznámejším antioxidačným činiteľom. Okrem toho sa podieľa na úlohách, ktoré súvisia so vstrebávaním železa.

Ako zistím, že môj organizmus trpí nedostatkom vitamínu C?

K odpovedi na uvedenú otázku nepotrebujete navštíviť hneď a zaraz lekára a dať si urobiť krvné testy. Na začiatok stačí, ak dôsledne zodpoviete nasledovné otázky:

  • Krvácajú vám ďasná?
  • Pozorujete na svojej koži prasknuté cievky alebo zníženú elasticitu pokožky?
  • Trápi vás zlé hojenie rán alebo popálenín? 
  • Ste náchylný na infekcie a prechladnutia (najmä problémy s dýchacími cestami)?
  • Pociťujete dlhodobejšiu únavu a slabosť, ktorú si neviete racionálne vysvetliť?
  • Zhoršila sa vám alergia, ekzém alebo senná nádcha?
  • Máte suché a rozštiepené vlasy alebo sa vám zhoršilo akné?
  • Máte telo posiate modrinami?

 

V prípade, že ste na niektorú otázku odpovedali kladne, zamyslite sa nad svojimi stravovacími zvyklosťami. Obsahuje vaša potrava dostatočné množstvo vitamínu C? V prípade, že neprijímate dostatok kyseliny askorbovej, zmeňte to!

Zdroje vitamínu C

Vitamín C je zastúpený predovšetkým v čerstvom ovocí a zelenine. Pri tepelnom upravovaní zdrojov vitamínu C nezabúdajte nato, že:

  • menšie tepelné úpravy (cca do 10 minút) a mrazenie vedie asi k 25-percentnej strate vitamínu C,
  • varenie nad hranicu 10-tich až 20-tich minút spôsobuje až polovičnú stratu kyseliny askorbovej,
  • konzervovaná zelenina a ovocie obsahuje len tretinu najznámejšieho antioxidantu.

 

Ku stratám vitamínu C dochádza pri stretnutí s kyslíkom vo vyšších teplotách, ale aj pri kontakte so železom a meďou.

Zdrojom vitamínu C v zelenine sú chren, petržlen, cibuľa, paprika, kôpor, kel, pažítka, špenát, paradajka, špargľa, cuketa, zeler.

Bohatou zásobárňou Céčka je ovocie v podobe čiernych ríbezlí, jahôd, šípok, egrešov, malín, čučoriedok, melóna, ananásu a citrusového ovocia.

Kedy je dobré zvýšiť príjem Céčka?

Odborníci odporúčajú zvýšiť dávky vitamínu C v prípade, že:

  • fajčíte alebo sa zdržiavate v zafajčenom prostredí,
  • dosiahli ste zrelý vek,
  • trpíte srdcovo-cievnymi chorobami, ochoreniami dýchacích ciest, astmou, alergiou, cukrovkou, depresiou atď.
  • neviete  sa zbaviť kožných problémov a akné.

 

Denný príjem vitamínu C pre pevné zdravie je nasledovný:

  • ženy 75mg
  • muži 90mg
  • dojčiace ženy 120mg
  • fajčiari -  ženy 110mg/muži 125mg

 

Zdravie je vzácne – tešte sa z neho a najmä starajte sa o najcennejší dar, ktorý máme aj prostredníctvom vitamínu C.


DISKUSIA K ČLÁNKU (2)

Diskusia k článku - Trápi vás neznesiteľná únava? Možno vám chýba vitamín C!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

miruska227
miruska227
 23.9.2011 18:55

Jednoznačne, ako pri všetkých vitamínoch - ovocie a zelenina. Preparáty z lekárne len v prípade akútneho nedostatku.

 
Ladymum
Ladymum
 20.9.2011 10:45

Zaujimalo by ma co je ucinnejsie, ci vitaminy C v lekarnach v podobe tabletiek alebo ovocie a zelenina. Napriklad keby mi zistili, ze mi chyba vitamin C a chcela by som ho co najrychlejsie doplnit, tak po com mam siahnut.