Signály, že vášmu telu chýba horčík

Viete o tom, že za nedostatkom horčíka môže byť nielen jednotvárna strava, neprimeraná konzumácia sladkostí, ale aj nadmerný prísun vápnika? 

Signály, že vášmu telu chýba horčík
11. AUG 2016

To z toho dôvodu, že vápnik a horčík sú „protihráči“, ktorí sa spolu s ďalšími minerálmi (napríklad draslíkom) podieľajú na viacerých dôležitých funkciách v organizme. Preto je veľmi dôležité, aby bol v strave a hlavne pri užívaní výživových doplnkov dodržaný pomer 1:2 – 2,5 (horčík k vápniku). Pričom horčík nájdeme v množstve potravín, ako napríklad tekvicové, slnečnicové a sezamové semiačka, špenát, sója, quinoa, čierna fazuľa, kešu orechy, kakao, horká čokoláda a mnoho ďalších. Počas letných dní je dobrým zdrojom horčíka aj minerálna voda Budiš. Okrem horčíka obsahuje aj ďalšie prospešné minerály, ktoré prispievajú k zdraviu a psychickej pohode.

Za odporúčanú dennú dávku je považované množstvo 300 mg horčíka.

Deficit horčíka spôsobuje stres, úzkosť i svalové kŕče

  • Horčík je dôležitý pre správne fungovanie nervovej sústavy – napríklad ovplyvňuje tvorbu prenášačov nervových vzruchov a rôzne mozgové receptory. Ak ho máte v tele nedostatok, môže spôsobiť zintenzívnenie stresovej reakcie, čiže problémy vidíte v oveľa horšom svetle, ako sú a podľa toho aj prehnane reagujete.
  • Za dobrý spánok je zodpovedný hormón melatonín, za dobrú náladu zasa serotonín a endorfíny. V prípade, že organizmus bojuje s deficitom magnézia, ovplyvňujúceho fungovanie nervovej sústavy, vylúčené nie sú poruchy spánku, úzkosti, únava, poruchy koncentrácie či depresie.
  • Bojujete často s kŕčmi v oblasti stehien a lýtok, poprípade mravčením v končatinách? Potom sa vám telo zrejme pokúša dať najavo, že je načase zvýšiť prísun horčíka.

Ďalšie symptómy nedostatku horčíka sú:

  • podráždenosť, zhoršená pamäť a kognitívne funkcie,
  • svalová slabosť a ťažkosti pri prehĺtaní,
  • hyperglykémia (vysoká hladina glukózy v krvi, ktorá súvisí s nedostatkom inzulínu, na tvorbe a využití ktorého sa podieľa aj horčík),
  • poruchy srdcového rytmu a krvnej zrážanlivosti,
  • ťažkosti s kosťami a zubami atď.

Príčiny deficitu horčíka v tele

Horčík je známy tým, že napomáha tvorbe a využitiu inzulínu, zúčastňuje sa desiatok enzymatických procesov, podporuje činnosť čriev a žlčníka a mnoho ďalších. To znamená, že ak jete veľa nezdravých potravín s vysokým obsahom rýchlych cukrov, škodlivých trans-tukov, konzervačných látok, farbív či sodíka, telo potrebuje na ich spracovanie, okrem iného, aj viac horčíka, čo môže pri jednotvárnej strave viesť k jeho deficitu a množstvu zdravotných ťažkostí. Za nedostatok horčíka v tele môže byť teda zodpovedná jednotvárna strava s vysokým zastúpením rafinovaných potravín, ale aj nadmerný prísun vápnika, niektoré chronické ochorenia, alkohol a ďalšie faktory.

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:

6 chýb v pitnom režime6 chýb v pitnom režime

Ak budete piť až vtedy, keď cítite smäd, je to zlé znamenie.

 

3 podovolenkové detox smoothies, ktoré vás očistia3 podovolenkové detox smoothies, ktoré vás očistia

Vrátili ste sa z dovolenky či víkendovej grilovačky a máte pocit, že prasknete? 

 

Zaujímavosti, ktoré by ste mali vedieť o minerálnych látkachZaujímavosti, ktoré by ste mali vedieť o minerálnych látkach

Minerály a stopové prvky tvoria približne 4 až 5 % našej váhy, teda v tele 70-kilového človeka predstavujú asi 3,5 kilogramu.  


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Signály, že vášmu telu chýba horčík

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2269
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.