28. JUL 2016

Zaujímavosti, ktoré by ste mali vedieť o minerálnych látkach

Minerály a stopové prvky tvoria približne 4 až 5 % našej váhy, teda v tele 70-kilového človeka predstavujú asi 3,5 kilogramu.  

Minerály a stopové prvky sú dôležité pre množstvo procesov v ľudskom tele – zúčastňujú sa energetického metabolizmu, sú kľúčové pre činnosť nervovej sústavy a hospodárenie s vodou, predstavujú stavebný materiál pre kosti a zuby. Ak niektoré z nich v organizme chýbajú alebo sú nerovnomerne zastúpené (vápnik a horčík alebo sodík a draslík) dochádza k zdravotným komplikáciám. Čo sa oplatí vedieť o mineráloch a stopových prvkoch?

Patria medzi esenciálne látky

Minerály musíme podobne ako vitamíny prijímať prostredníctvom potravín, teda pestrej a vyváženej stravy. Aktuálne mnoho ľudí bojuje, napríklad s deficitom vápnika, železa, jódu, ale aj horčíka a zinku. Nízka úroveň vápnika a horčíka sa spája s osteoporózou, nedostatočný prísun sodíka, resp. nerovnováha medzi sodíkom a draslíkom môže spôsobiť zadržiavanie tekutín či vysoký krvný tlak.

Delíme ich podľa viacerých kritérií

Jedno z delení vychádza z odporúčaného denného množstva, na základe čoho ich rozdeľujeme na makroelementy (ODD je vyššia ako 100 mg) , mikroelementy (ODD je menšia ako 100 mg) a stopové prvky, ktorých množstvo sa udáva v mikrogramoch.  Ďalšie delenie rozdeľuje minerálne látky do štyroch skupín, a to na makroprvky (sodík, draslík, vápnik, horčík, fosfor, chlór, síra), mikroprvky (stopové prvky – železo, meď, zinok, mangán, kremík), ultrastopové prvky (selén, chrém, jód, fluór) a toxické prvky (hliník, olovo, ortuť...).

Ich deficit sa prejavuje rozlične

Pripravili sme pre vás tabuľku, v ktorej sú uvedené najčastejšie príznaky nedostatku niektorých dôležitých minerálnych látok a ich potravinové zdroje. 

Minerálna látka

Príznaky nedostatku

Potravinové zdroje

Sodík

deficit sa vyskytuje zriedka, typické sú skôr príznaky nadbytku, ako zadržiavanie tekutín v tele a vysoký krvný tlak

priemyselne spracované produkty, soľ

Draslík

svalová slabosť, zmätenosť, podráždenosť, depresia

banány, obilninové klíčky, marhule, strukoviny, sušené figy

Vápnik

ochabnutosť svalov, lámavosť kostí (osteoporóza), kŕče (tetánia)

mlieko a mliečne výrobky, mak, sezamové semiačka, listová zelenina

Fosfor

jeho nedostatok sa vyskytuje ojedinele, pretože fosfáty sú súčasťou veľkej škály priemyselne spracovaných potravín

mäso, orechy, semená, celozrnné potraviny, priemyselne spracované potraviny

Horčík

kŕče, tetánia, podráždenosť, nervozita

celé zrná, strukoviny, orechy, semiačka, kakao, zelená listová zelenina

Železo

anémia, únava, znížená imunita

vnútornosti, hovädzie mäso, zelená listová zelenina, trstinová melasa, strukoviny

Zinok

nechutenstvo, slabé a lámavé vlasy a nechty, oslabená imunita, znížená plodnosť

arašidy, slnečnicové a tekvicové semiačka semiačka, morské ryby a plody mora

Jód

poruchy štítnej žľazy, hrubá koža, apatia

morské riasy, plody mora, soľ obohatená o jód

Selén

znížená plodnosť, oslabená imunita

orechy, avokádo, šošovica, morské plody

Niektoré minerálne látky pomôže doplniť aj minerálna voda

Počas letných mesiacov, keď sa viac potíme, je vhodné obohatiť pitný režim aj o minerálne vody. Ich príjem by však nemal prekročiť 30 % celkového pitného režimu. Vhodnou voľbou je minerálna voda Budiš, ktorá obsahuje sodík, vápnik, draslík, horčík i ďalšie minerálne látky. Minerálka Budiš má priaznivý vplyv na tráviaci, močový i dýchací systém. Stretnete sa s ňou v neochutenej i ochutenej podobe. 

Zdroj: PR

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Minerálka ako osvieženie počas letaMinerálka ako osvieženie počas leta

Minerálne vody sú prirodzeným zdrojom minerálov, ktoré môžu v našom tele chýbať v dôsledku zvýšeného potenia počas letných horúčav. 

 

Tipy na spestrenie pitného režimu v leteTipy na spestrenie pitného režimu v lete

Je čistá voda najlepší spôsob, ako doplniť do tela tekutiny alebo si možno pitný režim spestriť aj inými nápojmi, ktoré nášmu zdraviu prospejú? 

 

4 minerály, ktoré v lete naše telo potrebuje4 minerály, ktoré v lete naše telo potrebuje

Počas horúcich dní sa veľa potíme, a preto telu treba dopriať nielen vodu, ale aj potrebné minerálne látky. 

 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zaujímavosti, ktoré by ste mali vedieť o minerálnych látkach

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.