8. SEP 2011

Máte nedostatok železa? Nesiahajte hneď na tabletky

Tinka

Železo je dôležitý zdroj vitamínu pre náš organizmus. Aby vám nechýbal, potrebujete vedieť, v akých potravinách sa nachádza. Je dobré to vedieť, aby ste v prípade jeho nedostatku nemuseli hneď siahnúť po tabletkách.

Aký má železo pre nás význam?

Hlavný význam železa spočíva v jeho prítomnosti v hemoglobíne a vo funkcii zabezpečovať prenos kyslíka z pľúc do celého organizmu, najmä do mozgu, ktorého činnosť by sa bez kyslíka v krátkom čase zastavila.

Železo podporuje rast, zvyšuje odolnosť voči chorobám a zabraňuje únave. Bráni vzniku anémie (málokrvnosti) a pomáha ju liečiť, obnovuje prirodzené sfarbenie pokožky.

A plní aj tieto ďalšie funkcie:

  • podporuje normálny vývoj plodu a detí
  • zabezpečuje normálnu činnosť organizmu, najmä mozgu, svalov, štítnej žľazy a orgánov imunitného systému
  • podieľa sa na tvorbe energie
  • má kladný vplyv na kožu, vlasy a nechty
  • potláča únavu a predchádza chudokrvnosti
  • podporuje duševnú činnosť, znižuje únavu a chráni pred duševnými chorobami

Odkiaľ brať potrebnú dávku železa pre organizmus

Náš organizmus dokáže vytvárať niektoré vitamíny, ale ani jednu minerálnu látku, teda ani železo. Môžeme ho získavať len z potravy. 2 až 10% prijatého železa sa absorbuje a dostáva do krvného obehu.

Ak vám železo v organizme chýba, nemusíte hneď siahať na tabletky. Nedostatok železa môže byť spôsobený napríklad tým, že je vaša strava nevyvážená. Preto skôr, ako siahnete po rôznych tabletkách, skúste sa zamyslieť nad tým ako sa stravujete a žijete.

Ak vsadíte na nssledujúce potraviny, zaručene prijímate aj železo:

  • pšenica
  • ryža
  • pšeničné otruby
  • fazuľa
  • sójové bôby
  • šošovica
  • semená tekvice

 

Vysoké percentuálne zastúpenie železa je aj v týchto potravinách:

  • vajcia (10 %)
  • ryby (15 %)
  • sója (20 %)
  • mäso (30 %)

 

Aká dávka je pre náš organizmus potrebná?

Dávkovanie železa je závislé od viacerých okolností, najmä však od možnosti zabezpečovania jeho vstrebávania, ktoré je u železa, podobne ako u vápnika, slabé. U dospelých sa odporúčajú dávky 10 -15 mg, u detí 8 - 15 mg, u tehotných žien 30 - 40 mg, u dojčiacich matiek 10 - 25 mg a u výkonných športovcov až 20 -30 mg.

Ale pozor! Kedže všetkého príliš škodí, rovnako tak je to aj v prípade s nadbytkom prítomnosti železa v tele.

Nadbytok železa sa môže prejavovať ako ukladanie v tkanivách, čo spôsobuje bronzovú pigmentáciu kože, cirhózu pečene, cukrovku a srdcové poruchy. Okrem toho môže byť železo v nadmernom množstve ukladané aj v slezine, v žalúdočnej a črevnej sliznici a v kostnej dreni, čo spôsobuje narušenie normálnej funkcie postihnutých orgánov.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Máte nedostatok železa? Nesiahajte hneď na tabletky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.