9. DEC 2011

3 omega mastné kyseliny – prečo sú také dôležité?

Tinka

Častokrát počúvame o dôležitosti 3 omega mastných kyselín. Dostávame odporúčania, aké zdravé je príjimať ich v strave v určitom množstve. Na to, prečo sú také dôležité, sme sa pozreli aj my.

Kým sa vôbec dostaneme k tomu prečo sú také dôležité, spomeniem , čo to vlastne tie 3 omega mastné kyseliny sú. Pre mnohých kvôli zasveteniu do tajomstva o ktorom majú len minimálne informácie, pre iných o ich pripomenutie.

Asi si myslíte, že omega 3 mastné kyseliny sú výmysel posledných rokov, tak sa mýlite. Prvé poznatky o vplyve týchto kyselín na kardiovaskulárny systém priniesol výskum už v roku 1956. Ten dokázal súvis medzi nedostatkom mastných kyselín a častejším výskytom aterosklerotických zmien. Výskum hovoril aj o možnom vzťahu medzi omega 3 a infarktom myokardu, ale aj ischemických ochoreniach srdca.

Vo všeobecnosti teda možno povedať, že omega 3 kyseliny sú dôležité pre tvorbu prostaglandínu, čo je látka, ktorá reguluje rozširovanie ciev.

Kde všade ich môžeme nájsť?

Tieto kyseliny vo väčšom množstve nájdeme v rybách a kôrovcoch, tofu, mandliach, vlašských orechoch a v niektorých rastlinných olejoch, napríklad ľanovom či repkovom


Tak napríklad pre lepšiu predstavivosť až 1,8 gramu omega 3 kyselín nájdete:

v 100 gramoch lososa, 1,7 gramu v ančovičkách, 1,4 gramu má sardinka s kosťou, samozrejme, v 100 gramoch, 1,2 gramu má nakladaný atlantický sleď, 1 gram nájdete v 100 gramoch atlantickej makrele, 0,7 gramu je v 100 gramoch tuniaka bieleho, treska má v 100 gramoch asi 0,4 gramy týchto kyselín. V ustrici je asi 0,5 gramu a v hrebenatke 0,3 gramu.

Dôvody, prečo užívať Omega-3 kyseliny

Už o nich vieme čo sú a vieme aj, kde ich nájdeme. Otázkou ešte zostáva, prečo ich užívať? Dôvodov je naozaj veľa.

  • podporujú imunitný systém / zníženie rizika infekcií
  • znižujú hladinu LDL / "zlého" / cholesterolu a hladinu triglyceridov
  • znižujú riziko kôrnatenia tepien
  • znižujú riziká aterosklerotických ochorení
  • pomáhajú znižovať krvný tlak , napomáhajú účinnosti niektorých liekov na krvný tlak
  • majú schopnosť spomaľovať koaguláciu / zrážanie krvi /, ktorá môže viesť až k vzniku krvných zrazenín a mŕtvici
  • majú pozitívne účinky na miesta receptorov inzulínu v bunkových membránach
  • pravidelný a dostatočný prísun omega-3 pomáha udržovať správne funkcie nervovej sústavy, dochádza k zlepšeniu niektorých neurologických ochorení, pomáhajú pri psychických problémoch
  • majú významné protizápalové účinky - často slúžia pri podpornej liečbe niektorých ochorení, po niekoľkých mesiacoch ich užívania sa zistilo zníženie ranných stuhlostí kĺbov
  • tehotné ženy by si mali zaistiť pravidelnú konzumáciu omega-3 na zabezpečenie vývoja mozgu a očí plodu
  • ochrana a zlepšenie pleti

 

Nezabúdajme preto, že omega 3-mastné kyseliny sú zázrakom, ktorý nám ponúka príroda. Ich pravidelný príjem je jedno z najlepších rozhodnutí, aké môžeme pre svoje zdravie urobiť.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 omega mastné kyseliny – prečo sú také dôležité?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.