TU nájdeš vyše 100 tréningov už za 6,50 € mesačne

Zatracované tuky. Aké sú ich výhody a nevýhody?

Stále sa hovorí, že konzumácia tukov je nevhodná. Je to tak? 

Zatracované tuky. Aké sú ich výhody a nevýhody?
23. SEP 2015

Pri dostatočných znalostiach však získate možnosť zaradiť ich do stravovania a zaistiť si chutnú stravu so zdravou rovnováhou obsiahnutých tukov. 

Tuky

Tuky sú estery vyšších mastných kyselín a glycerolu. Typ mastných kyselín, naviazaných na glycerol, určuje, aké vlastnosti a účinok na zdravie budú mať. Platí napríklad, že čím väčší podiel nasýtených mastných kyselín tuk obsahuje, tým je tuhší a naopak.

Tuky teda môžeme veľmi jednoducho rozdeliť na „nasýtené“,„trans-mastné (TFA)“ a „nenasýtené“

Nasýtené

Tuky s nasýtenými mastnými kyselinami obsahujú väčší podiel jednoduchých väzieb medzi atómami uhlíkov. Do tejto skupiny patria hlavne tuky živočíšneho pôvodu (červené mäso, mliečne výrobky), ale aj rastlinného pôvodu (palmový a kokosový olej).

Trans-mastné tuky

TFA sa nachádzajú v hovädzom, baraňom a jahňacom mäse, ako aj v mlieku týchto zvierat. Okrem toho sú súčasťou pečiva, krekrov, vyprážaných potravín, koláčov a niektorých tukových nátierok. TFA sú výsledkom spracovania jedlých olejov. Čím viac je tuk polynenasýtený, tým ľahšie podlieha oxidácii. Aby mohli byť tuky stabilnejšie a nerozkladali sa, v potravinárskom priemysle sa z nich vytvárajú nasýtené tuky. Obdoba tohto spracovania sa nazýva ľahká hydrogenácia. Používa sa u väčšiny olejov a margarínov. Pri tomto procese sa však premieňajú omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v tukoch na neprirodzené tuky, ktoré po konzumácii telo nevie využiť tak ako skutočné mastné kyseliny. Poskytnú iba kalórie, ktoré si telo uloží do tukových zásob. Trans-mastné kyseliny sú zlé hlavne v tom, že ich telo nevie dobre odlíšiť od kvalitných mastných kyselín, takže bunkové membrány ich okamžite príjmu, pričom však telu vzniká nedostatok tukov typu omega 3,6,9.

Nenasýtené

Ide o polynenasýtené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny, ktoré si telo nevie vytvoriť samo a potrebuje ich prijať zo stravy. Ich hlavnou funkciou je produkcia chemických prenášačov, ktoré sú potrebné pre normálny rast buniek, metabolizmus tukov a cholesterolu, zrážanlivosť krvi, ohybnosť ciev a činnosť očí a mozgu. Omega-3 sa nachádzajú hlavne v rybom tuku (tučné ryby ako losos, sleď, makrela, sardinky), ale aj v semienkach ľanu a vo vlašských orechoch. Prirodzenými zdrojmi omega-6 sú zelenina, orechy, ovocie, oleje zo semiačok. 

Aké sú teda výhody a nevýhody tukov?

Výhody tukov

  • sú dôležitým zdrojom energie a stavebnou látkou
  • sú súčasťou všetkých bunkových membrán
  • pomáhajú využiť rozpustné vitamíny v tukoch A, D, E, K
  • chránia telo pred stratou vnútorného tepla
  • niektoré typy zásobujú telo esenciálnymi mastnými kyselinami
  • sú nevyhnutné pre tvorbu hormónov

Nevýhody tukov

  • sú ľahko využiteľné, takže sa rýchlo ukladajú do zásob
  • často sa kombinujú s jednoduchými sacharidmi
  • niektoré prispievajú ku vzniku aterosklerózy
  • pri pôsobení vysokých teplôt sa rozkladajú a vznikajú karcinogénne látky a trans-mastné kyseliny

Tuky nemajú na každého človeka rovnaký vplyv. Treba si uvedomiť, že o tom rozhoduje hlavne metabolizmus človeka. Ide však o veľmi lacný zdroj energie, bez ktorého by nemohla správne fungovať ani hormonálna sústava, srdce, cievy, mozog a vlastne celé telo. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako odstrániť tuk na bruchu?Ako odstrániť tuk na bruchu?

Stačí 1000 brušákov denne? Určite by bolo fajn, keby bolo možné chudnúť len z brucha.

 

 

Ako robiť kardio, aby šli kilá doluAko robiť kardio, aby šli kilá dolu

Je z hľadiska chudnutia dôležité, akú kardio aktivitu si vyberieme? Idú kilá lepšie dolu behom, bicyklovaním alebo skákaním na švihadle? 

 

Ako sa vyhnúť cholesterolu a trans-mastným tukom?Ako sa vyhnúť cholesterolu a trans-mastným tukom?

Cholesterol a trans-mastné tuky sa nachádzajú v živočíšnych produktoch, jedlách z rýchleho občerstvenia, ale aj v sladkom pečive či cukrovinkách.


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 750

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zatracované tuky. Aké sú ich výhody a nevýhody?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3259
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.