29. MÁJ 2017

Zeleninové smoothie s dennou dávkou repkového oleja

redakcia

V poslednej dobe veľmi často počúvame o trende smoothie. Začalo to pred nejakým časom a ľudia zaoberajúci sa zdravým životným štýlom ho stále – zaslúžene - odporúčajú.

Rovnako často sa však hovorí aj o potrebe prijímať „dobré“ tuky, predovšetkým nenasýtené mastné kyseliny zo skupiny omega-3, patriace k nedostatočne zastúpeným v našej strave. Ich prijímanie je veľmi jednoduché, pridáme len repkový olej. Stačí ho pridať do našej stravy – už dve polievkové lyžice denne úplne pokryjú ľudskú fyziologickú potrebu kyseliny linolénovej (ALA) zo skupiny omega-3.1 Blíži sa leto, takže je ten správny čas zbaviť sa starých návykov a zaviesť nové, omnoho lepšie. 

Myslím, že dnes každý chápe, prečo by sme mali konzumovať zeleninu. „Výnimočná vlastnosť zeleniny spočíva v jej nízkej energetickej a vysokej biologickej hodnote. Tú zaisťuje prítomnosť mnohých ochranných látok -  vitamínov (C, E, B, beta-karotén), minerálnych látok (vápnik, železo, sodík, draslík, horčík, fosfor a i.) vlákniny, enzýmov, flavonoidov, karotenoidov – zložiek, ktoré majú pozitívny vplyv na prevenciu a veľké množstvo fyziologických procesov v tele,“ vysvetľuje odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. Do servírovanej zeleniny sa oplatí pridať repkový olej, pretože je zdrojom telu prospešných látok, ako sú nenasýtené mastné kyseliny či vitamíny E a K. Nemusíme sa obávať ani jeho chuti, keďže správne očistený rafinovaný repkový olej je bez chuti a zápachu.

A to sa už dostávame k jadru veci – kombinácia rastlinných a správnych tukov je ideálna na prípravu zeleninového smoothie. Avšak treba povedať, že tuky by mali tvoriť cca 30 – 35 % celkovej energetickej hodnoty stravy. 2 Takže nestojí za to, to preháňať. Repkový olej má z hľadiska ľudskej výživy ideálne zloženie omega-6 a omega-3 mastných kyselín, čiže. 2:1. Tento pomer je najpriaznivejší zo všetkých rastlinných olejov. Obsahuje tiež najmenej nepriaznivých nasýtených mastných kyselín (obsah je dvakrát nižší ako v olivovom alebo slnečnicovom oleji).3  Takže bez výhovoriek, každý deň si pridajte dve lyžičky oleja do smoothie (môžete tiež do kašičiek alebo polievok).

Recept na skvelé zeleninové smoothie

Ingrediencie:
hrsť špenátu
1 veľká uhorka
1 avokádo
nasekané chalapeňo
koriander, prípadne mäta
2 lyžice repkového oleja

Postup: Všetky prísady zmixujte na pyré. Ak je konzistencia príliš hustá, môžeme doriediť kokosovou alebo obyčajnou vodou. Aby bolo smoothie dobre vychladené, musíte predtým ingredience nechať v chladničke, môžete tiež použiť kocky ľadu.

- - - -
1-  Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006
2-  Údaje Ústavu potravín a výživy v Poľsku
3-  Qualified Health Claims: Letter of Enforcement Discretion - Unsaturated Fatty Acids from Canola Oil and Reduced Risk of Coronary Heart Disease (Docket No. 2006Q-0091), Food and Drug Administration, October 6, 2006

podpora 2

Zdroj fotografie: PR


Zdroj titulnej fotografie: Shutterstock


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zeleninové smoothie s dennou dávkou repkového oleja

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1367
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.