10. MAR 2013

Som tehotná! Môžem v cvičení pokračovať?

Mirka

Je šport neodmysliteľnou súčasťou vášho každodenného života? Ani v tehotenstve sa ho nemusíte vzdať, stačí dodržiavať niekoľko pravidiel, na ktoré nás upozornila pôrodná asistentka a jedna z realizátoriek projektu Cvičenie pre tehotné, Mgr. Barbora Vörösová.

Tehotenstvo neznamená, že musíte „seknúť“ so športovaním. Práve naopak, šport môže byť veľmi prospešný nielen pre mamičku, ale aj pre dieťatko. Ak si neviete rady s tým, čomu sa môžete venovať, poraďte sa so svojím lekárom, pôrodnou asistentkou alebo si vyberte skupinové cvičenie pre tehotné, ktoré vedú skúsení lektori.

Náš názor potvrdzujú aj slová odborníčky Mgr. Barbory Vörösovej: „Ak žena zistí, že je tehotná, nie je treba sa vzdať svojich športových aktivít. Treba ich len prispôsobiť danému stavu. Tehotenstvo nie je prekážkou, pokiaľ sa vyvíja fyziologicky, a tehotná žena nemá zdravotné ťažkosti, pohyb jej môže len pomôcť. Tehotným ženám by som odporúčala v prvom rade konzultovať vhodnosť pohybu so svojím gynekológom. Sú stavy, a veľakrát práve na začiatku tehotenstva, kedy môže lekár akúkoľvek väčšiu fyzickú aktivitu zakázať.“

Čo  mi (a bábätku) prospeje? A naopak, čo nám môže ublížiť?  

Pokiaľ vás trápia tieto otázky, mali by ste vedieť, že za absolútne nevhodné sú považované aktivity, ako napríklad jazda na koni, lyžovanie, potápanie a športy, kde dochádza k veľkým otrasom a hrozí nebezpečenstvo pádu a následného úrazu. Vyhnite sa aj kontaktným športom ako basketbal, volejbal a pod. Tehotným sa neodporúčajú ani športy, ktoré sa cvičia pri vysokej intenzite. „Vyhýbať sa treba adrenalínovým športom pre možnosť úrazu. Je vhodné myslieť aj na športy, pri ktorých  sa nadmerne zaťažuje oblasť malej panvy. Treba brať ale do úvahy fyzickú kondíciu pred otehotnením, momentálny stav – trimester a podľa toho si prispôsobiť druh pohybovej aktivity,“ upozorňuje realizátorka projektu Cvičenie pre tehotné.

Pre tehuľky sú vhodné cvičenia prevádzané v nízkej intenzite, ktoré sú zamerané na budovanie, resp. udržanie všeobecnej kondície. Môže ísť o chôdzu či plávanie. „Odporúčala by som cvičenia pod odborným dohľadom pôrodnej asistentky alebo fyzioterapeuta, ktorí najlepšie rozumejú vášmu stavu. Aktivity ako plávanie, joga, pilates alebo cvičenie na fitloptách sú vhodné skoro pre všetky budúce mamičky,“ dodáva Barbora Vörösová.

Ktoré zásady treba pri cvičení dodržiavať?

Podľa odborníčky treba dávať pozor na rozsah a celkovú intenzitu cvičenia: „Rozsah a intenzita cvičenia závisia od fyzickej kondície ženy a od jej telesnej aktivity pred otehotnením. Vhodnosť cvičenia by mala budúca mamička konzultovať so svojím gynekológom. Sú tehotné, ktoré navštevujú aj fitnescentrá, ale cvičia pod dohľadom trénera s nižšou intenzitou.“

Tehotné ženy by si mali dávať pozor na niektoré druhy pohybu. V prvom trimestri nie je vhodné vykonávať cviky v ľahu na chrbte a neprirodzené pohyby – státie na jednej nohe, široký stoj rozkročný a pod. Samozrejmosťou je dôkladná rozcvička, aby sa telo pripravilo na to, že bude vykonávať pohyb. Záver patrí ľahkému strečingu alebo pomalej chôdzi.

Maximálny limit pre cvičenie tehuľky je podľa pôrodnej asistentky jedna hodina: „Cvičenie pre tehotné by malo trvať minimálne 30 min., maximálne však 60 min., v prípade výskytu neočakávaných ťažkostí (závrate, teplota), ale aj pri pocite únavy alebo bolesti treba cvičenie ukončiť. Cvičenie začínať pomaly a opatrne, najskôr sa rozcvičiť, obstarať si vhodné oblečenie (vzdušné a pohodlné) a obuv. Pre tehotnú má byť cvičenie príjemné, nie vyčerpávajúce. A samozrejme treba dodržiavať vhodný pitný režim.“ My len dodávame, že dôležité je sledovať intenzitu. Využívanie tepovej frekvencie nemusí byť najlepšou voľbou, pretože v tehotenstve sa môže značne líšiť. Ideálne je držať sa pravidla, že pokiaľ vládzete s ľahkosťou konverzovať, zvolená intenzita cvičenia je správna.

Na záver len stručné zhrnutie prínosov fyzického cvičenia pre tehotné:

Tehotenstvo prináša so sebou telesné i duševné zmeny, ktorým sa treba prispôsobiť. Šport je v tomto smere pomocníkom, pomáha aj pri bolestiach chrbtice, zápche, únave i regulácii výkyvov nálad.

Ak potrebujete vedieť viac o cvičení vhodnom pre tehotné mamičky, mnoho rád a odporúčaní nájdete na webe www.cviceniepretehotne.sk.

Inšpirujte sa ďalšími cvikmi!

Pripravili sme pre vás viac článkov, v ktorých nájdete efektívne cviky na jednotlivé partie tela. S týmito cvikmi rozhodne precvičíte celé svoje telo a dosiahnete výsledky, aké si prajete.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Som tehotná! Môžem v cvičení pokračovať?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 854
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.