21. JUN 2012

Nakupujte zdravo alebo ako si vybrať zdravé potraviny

Mirka

Ľahostajnosť pri výbere potravín sa nevypláca. Sú zodpovedné za nadváhu a zdravotné problémy. Naučíme vás, ako sa v údajoch na potravinových štítkoch orientovať. Pridáme skvelé tipy pre ľahké, jednoduché a rýchle počítanie kalórií.

Chudnutie a zdravý životný štýl sa nezaobídu bez pravidelného dopĺňania vedomostí. Medzi oblasti, ktoré by mal každý z nás dokonale ovládať, patria kalorické tabuľky, ich význam a orientácia v informáciách, ktoré poskytujú obaly potravín.

Kalorické tabuľky nemusia byť desivou nočnou morou!

Predstava hrubého zväzku knihy, ktorý obsahuje kvantum potravín s vyjadrením príslušných kalorických a výživových hodnôt, je nočnou morou pre každého chudnúceho človeka. Pravdou zostáva, že diétny režim sa bez počítania prijatej energie nezaobíde. Dobrou správou je, že voľba vhodnej techniky počítania kalórií zostáva na vás.

Vedenie jedálneho denníka, zapisovanie skonzumovaných potravín, vyhľadávanie kalorických a výživových hodnôt, ich zaznamenanie  do poznámkového bloku, je prežitkom. Oveľa príťažlivejšia je možnosť využitia kvalitných internetových počítadiel kalórií, ktoré nájdete v internetovom vyhľadávači zadaním výrazu „kalorická kalkulačka“. Ako počítadlá kalórií fungujú?

Internetové počítadlá kalórií resp. kalorické kalkulačky vám rýchlo, ľahko a spoľahlivo prezradia, či jedálny lístok vyhovuje cieľu, ktorý ste si stanovili. Na úvod sa spravidla zadávajú vstupné parametre – vek, výška, váha, pohlavie a stupeň dennej aktivity. Zároveň si zvolíte, či má jedálny lístok zodpovedať cieľu schudnutia, udržania hmotnosti alebo pribratia. Následne si volíte jedlá a ich množstvá, ktoré ste počas dňa skonzumovali. Naozaj dobré kalorické počítadlá zohľadňujú aj čas, kedy ste potraviny prijali. Vyhodnotia nielen energetickú hodnotu, ale aj vhodnosť zloženia živín (bielkoviny, tuky, cukry, vitamíny, minerály a pod.)

Čo prezrádzajú obalové etikety?

Údaje o zložení  zabalenej potraviny by mali byť jasné, zrozumiteľné a najmä pravdivé. Mnohí výrobcovia v snahe maximalizovať zisk, používajú napriek legislatívnym úpravám označenia, ktoré môžu menej informovanému človeku spôsobiť problémy.

Nutričné hodnoty na obale obsahujú informácie o množstvách jednotlivých zložiek potraviny. Najčastejšie ide o bielkoviny, tuky, cukry, ale aj vitamíny či minerály. V čom môže byť problém?

  • V prvom rade porovnajte nutričné hodnoty s hmotnosťou potraviny. Nutričné hodnoty sú najčastejšie uvádzané na 100 gramov, pričom hmotnosť potraviny môže byť niekoľkokrát väčšia.
  • Azda najväčším problémom pri študovaní etikety je skratka GDA alebo Odporúčané denné množstvo. Zbystriť pozornosť by mali najmä tí, ktorí sa snažia schudnúť. Odporúčané denné množstvo jednotlivých zložiek potraviny predstavuje hodnotu určenú pre zdravého človeka, ktorý denne príjme 2000 kalórií. Ak chudnete a váš denný príjem je 1500 kalórií, údaje uvedené na etikete pre vás samozrejme neplatia! Získate ich výpočtom, ktorý predstavuje 75 percent z uvedených informácií.
  • Údaje na etikete nie sú uvedené v náhodnom poradí. Najväčšie zastúpenie má prvá potravina, množstvo nasledujúcich zložiek postupne klesá. Zásadne sa vyhýbajte potravinám, ktoré obsahujú veľké množstvo nasýtených tukov a cukru.
  • Nenaleťte na lákavé nápisy „Bez tuku“ alebo „Minimálny obsah cukru“ a pod. Vnímajte pútavý nápis ako upozornenie pozorne si preštudovať etiketu. V mnohých prípadoch je napríklad nízky obsah tuku kompenzovaný vysokými dávkami cukru. Ak je potravina bez cholesterolu, neznamená to, že neobsahuje nasýtené tuky.
  • Pozor na aditíva, známe ako éčka, kde patria konzervačné látky, dochucovadlá, stabilizátory, náhradné sladidlá a pod. Rovnako ako ostatné zložky sú uvedené v poradí podľa množstva.  

Po akých potravinách siahnuť?

Najdôležitejšie sú údaje o bielkovinách, tukoch a cukroch. Pri tukoch  a cukroch dbajte na to, aby ich množstvo bolo nižšie ako 10 g na uvedených 100 gramov. Ideálne je, ak obsahujú menej ako 3 gramy! Problematickou zložkou môže byť sodík. Voľte potraviny s obsahom sodíka nižším ako 120 mg na 100 gramov.  Všímajte si zastúpenie aditív, ktoré vôbec nie sú ideálnou súčasťou zdravého životného štýlu.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Nakupujte zdravo alebo ako si vybrať zdravé potraviny

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.