28. JUN 2012

Dukanova diéta pobláznila svet! Nenechajte sa strhnúť davom a radšej žite zdravo!

Mirka

Premýšľate nad tým, že sa vrhnete na Dukanovu diétu? Skôr ako tak učiníte, zoznámte sa s rizikami, ktoré tento diétny režim prináša.

Najnovším hitom v oblasti chudnutia je Dukanova diéta. Je dielom francúzskeho lekára Pierra Dukana. Aktuálne ju pozná celý svet, a výtlačky kníh doslova miznú z obchodných pultov. Okrem stručnej charakteristiky prinášame hodnotenie, ktoré vás presvedčí o tom, že každá diéta je len diéta a prináša so sebou pomerne veľké riziká.

Dukanova diéta v kocke

Základom diéty sú štyri fázy, ktorých úlohou je naštartovať metabolizmus. Maximálne trvanie prvej tzv. útočnej fázy je 10 dní. Závisí od počtu kilogramov, ktoré potrebuje človek stratiť. Základnou zložkou sú potraviny, ktoré predstavujú zdroj čistých bielkovín. Zoznam povolených potravín je presne stanovený. Tvorca diéty zdôrazňuje dôležitosť pitného režimu a dopĺňanie vitamínov vo forme výživových doplnkov. Množstvo jedla je neobmedzené.

Počas výletnej fázy sa konzumujú na striedačku po jednom dni čisté bielkoviny a čisté bielkoviny obohatené o zeleninu. V druhej fáze sa zvyšuje množstvo prijatých tekutín a autor odporúča zaradiť do diétneho režimu ľahký druh pohybu. Trvá 7 dní.

Cieľom konsolidačnej fázy je zabránenie jojo efektu. Trvanie závisí od dosiahnutého hmotnostného cieľa – počet schudnutých kilogramov vynásobíte číslom 10. Počas tejto fázy sa pridáva do jedálnička ovocie, tmavý celozrnný chlieb, tvrdý syr a dve jedlá s obsahom škrobu. Okrem toho dva dni, ktoré nenasledujú po sebe, máte voľnosť v stravovaní. Podmienkou je však dodržanie jedného čisto bielkovinového dňa.

Záverečnou fázou je stabilizačné obdobie. Jete, čo chcete, ale raz týždenne je nevyhnutnosťou bielkovinový deň.

V čom spočívajú riziká Dukanovej diéty?

Riziko sa skrýva už v samotnom názve diétneho režimu. Ide o diétu v pravom zmysle slova, ktorá je veľkou záťažou pre telo i psychiku. Dukanova diéta sľubuje výraznú stratu hmotnosti už v prvých fázach. Bohužiaľ, v praxi platí, že rýchle chudnutie je v 99-tich percentách spojené s následným jojo efektom.

Tvorca diéty sa snažil, aby v diéte prevládali bielkoviny a príjem sacharidov obmedzil na minimum. Zo zdravotného hľadiska je takáto kombinácia živín absolútne nevhodná a môže spôsobiť dlhodobé zdravotné problémy. Veľa bielkovín zaťažuje obličky, zvyšuje cholesterol, spôsobuje zlé trávenie, zvyšuje sa riziko rakoviny hrubého čreva, osteoporózy a akné.

Ak sa pozrieme na zdravú kombináciu jednotlivých živín, potrebných pre zdravie a vitalitu, ktorá navyše zaručuje stratu hmotnosti, percentuálny pomer je nasledovný – 30 percent kvalitných bielkovín, 30 percent nízko koncentrovaných sacharidov, 30 percent zdravých tukov a 10 percent vysoko koncentrovaných sacharidov. To znamená, že pri zdravom chudnutí sú rýchle sacharidy (ryža, zemiaky, pečivo) obmedzené. Do jedálneho lístka sa zaraďujú pomaly, ale len do výšky 20-tich percent. Dukanova diéta ani zďaleka neobsahuje potrebné živiny. Navyše počiatočná absencia zeleniny a neskoršia minimálna konzumácia ovocia spôsobujú nedostatok vitamínov, minerálov a stopových prvkov.

Je potrebné zdôrazniť, že nedostatok zdravých sacharidov spôsobuje únavu, podráždenosť, nervozitu, závraty a nespavosť. Už prvá fáza môže byť ťažkým orieškom najmä pre ľudí, ktorí fyzicky pracujú. Druhou základnou zložkou zdravého stravovania sú tuky, ktoré sú zásobárňou energie a sú potrebné pre rozpúšťanie v tukoch rozpustných vitamínov. Tuky ochraňujú vnútorné orgány a viaceré výskumy naznačujú, že konzumácia nenasýtených mastných kyselín nezdravý tuk dokonca odbúrava! Dukanova diéta v počiatočných fázach tuky a sacharidy jednoducho ignoruje. Otázka znie, koľko ľudí má dostatočne pevnú vôľu, aby sa dostali k ďalším fázam diéty? Nepríjemné sú aj ďalšie vedľajšie účinky diéty v podobe zápchy, hnačky či zápachu z úst.  

Zaujímavé sú aj samotné odporúčania ku štvrtej fáze. Rada pre udržanie váhy zdôrazňuje, že je potrebné stravovanie s rozumom a pravidelný šport. Ak by sme sa všetci držali týchto odporúčaní, žiadna diéta by nebola potrebná.

K objektivite treba dodať, že jednoznačným pozitívnom diéty je dôraz na pitný režim a športovú aktivitu. Diéta je ľahko zapamätateľná a jednoduchá. Spočiatku sa konzumujú neobmedzené množstva jedál, nie je potrebné počítanie kalórií ani váženie. Napriek niekoľkým kladom Dukanovej diéty pravdou zostáva, že je len ďalším módnym výstrelkom, ktorý môže človeku ublížiť.


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Dukanova diéta pobláznila svet! Nenechajte sa strhnúť davom a radšej žite zdravo!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Majka181
Majka181
 22.11.2013 2:35

zdravím našla som túto stránku o Dukanovej diéte http://schudnutie.peknetelo.eu/dukanova-dieta.html a majú tam aj dokonca rozbor že nadšenci vs odborníci na dukanovú diétu... podľa mňa celkom pravdivo to tam popísali

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.