12. DEC 2012

Diéty zlyhávajú preto, lebo nás stresujú

Mirka

Stres je druhou najčastejšou biologickou príčinou neúspechu v chudnutí. Ak sa stravujete racionálne, milujete pohyb, a predsa nechudnete, za vašimi ťažkosťami môže stáť práve kortizol.

Za neuspokojivým chudnutím sa skrýva mnoho príčin, ktoré je v nejednom prípade veľmi ťažké odhaliť. Niekedy sa treba popasovať s chybičkami v jedálnom lístku alebo nedostatkom pohybu. Lenže za zlyhanie v chudnutí je zodpovedný aj pretrvávajúci stres, ktorý ovplyvňuje hladinu kortizolu.

Kortizol a štíhla línia sú úhlavnými nepriateľmi

Stres, ktorý človek pociťuje dlhodobo, sa odrazí nielen na zdraví a následnom vzniku mnohých ochorení, ale aj na hmotnosti. Pritom nezáleží na tom, či ide o stres doma, v práci alebo súvisí s nastoleným redukčným režimom. Ak človek drží diétu, je pesimisticky naladený a vystresovaný, prichádza na rad kortizol.

Keď stresový hormón úraduje, je to katastrofa

V akejkoľvek stresovej situácii dochádza k uvoľňovaniu kortizolu. Kortizol je stresový hormón, ktorý je produkovaný kôrou nadobličiek. Patrí do kategórie glukokortikoidov. Samotný kortizol ovplyvňuje metabolizmus cukrov, resp. hladinu cukru v krvi zvyšuje. Má schopnosť vyprodukovať cukry z nesacharidových látok, napríklad bielkovín alebo tukov.

Čo sa deje, ak je človek v strese?

Telo nadmerne produkuje kortizol, ktorý vyrába cukry. Vyrobené sacharidy je ťažké spáliť, ukladajú sa vo forme energie a následne tukových zásob najmä v oblasti brucha (tuk v týchto miestach je pre zdravie najviac nebezpečný). Ak aj človek zníži príjem cukrov a je vystresovaný, telo si ich prostredníctvom kortizolu vyprodukuje z iných látok. Okrem toho je kortizol zodpovedný za ubúdanie svalovej hmoty (svaly spaľujú tuk) alebo zvýšenie chuti na sladkosti.  

Popasujte sa so stresom a schudnete!

Pokiaľ neustále žijete v strese, v prvom rade je potrebné nájsť príčinu. Ak ju odhalíte, potom môžete zakročiť. Buď sa naučiť stresu vyhnúť, alebo stresové situácie prijať s pokojom, prípadne sa im adekvátne prispôsobiť. Nezabúdajte, že zvládanie stresu je dôležité nielen pre hmotnosť, ale pre celkové zdravie.

Stresuje vás chudnutie? Nemalo by, pretože zdravá diéta nesmie byť frustrujúca. Hladovanie a radikálne zásahy do jedálnička neveštia nič dobré! S chudnutím začínajte postupne, napríklad najskôr obmedzte sladkosti, hýbte sa aspoň 15 minút denne, nejedzte tučné a vyprážané jedlá. Ak by ste si dali kvantum podobných cieľov naraz, je pravdepodobné, že budete v strese. Ak si dáte na začiatok jeden, stres sa vám vyhne a pozitívne účinky čoskoro pocítite. Následne podniknete ďalšie pozitívne zmeny v životnom štýle.

Nevyhnutnosťou je zmena v myslení, pretože s optimizmom a radosťou ide všetko lepšie. Majte realistické očakávania, chudnutie na počkanie je nesplniteľným snom. Tešte sa z toho, čo sa vám podarilo v rámci chudnutia a zdravej výživy dosiahnuť. Nenechajte sa odradiť malými zlyhaniami. Neodolali ste čokoláde alebo vyprážanému jedlu? Nevadí, pokračujte v zdravom stravovaní i naďalej, akoby sa nič nestalo.

Čo ešte pomáha?

Veľmi dôležitým krokom je vnútorná „ventilácia“ – športujte, meditujte, relaxujte. Robte čokoľvek, čo vás baví a podporuje tvorbu hormónov šťastia.

Doprajte si dostatočný spánok, ktorý je základom psychickej rovnováhy. Nervový systém a mozgové funkcie podporujú vitamíny skupiny B, ktoré by v stresujúcim obdobiach v jedálničku chýbať nemali. Nájdete ich v ovsených vločkách, strukovinách, hydine, orechoch, zelenine a ovocí. Viac o vitamíne B si môžete prečítať v článku Aj za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínu B.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Diéty zlyhávajú preto, lebo nás stresujú

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.