Správne sedenie je základom zdravého chrbta
21. DEC 2016

Správne sedenie je základom zdravého chrbta

Janka Chocholová

Opakujúce sa rôzne aktivity, z ktorých veľa nášho času zaberá sedenie pri počítači, vyvolávajú napätie svalov, a to spôsobuje problémy. 

Väčšina z nás trpí bolesťami chrbta. Základom pri ich predchádzaní je správne držanie tela. Ak zaujmeme správnu pozíciu, aj stavce budú správne vyrovnané a udržíme si zdravý chrbát.

Podľa vedcov z Cornell University a Cleveland Clinic Center sú dôležité nasledovné rady správneho sedenia:

  • Držať hlavu tak, že ju zladíme spolu s krkom do rovnej pozície priamo nad ramenami a budeme sa vyhýbať predkláňaniu sa dopredu.
  • Zaobstarať si stoličku alebo kreslo s operadlom a bedrovou opierkou.
  • Správne dýchať, aby sme podporovali svaly, k dispozícii je mnoho aplikácií, pomocou ktorých je možné si dýchanie nacvičiť.
  • Počas sedenia udržať trup vo vzdialenosti od monitora v dĺžke paže.
  • Robiť si prestávky , vstať a prejsť sa aspoň raz za hodinu.
  • Mať pri sedení nohy na podlahe v šírke ramien a znížiť tak prenášané napätie na kolená a členky, vyhnúť sa sedeniu so skríženými nohami, pretože to tiež má vplyv na chrbticu a ramená.
  • Nájsť si správny uhol a umiestniť kolená v uhle 90 stupňov priamo nad členky, aby bola naša chrbtica vo vzpriamenej polohe.
  • Inštinktívnym pohybom je držanie telefónu medzi ramenom a uchom bez použitia rúk, avšak tento spôsob telefonovania sa neodporúča. Je možné nahradiť ho napríklad tým, že zapneme reproduktor na hlasito alebo použijeme headset súpravu.

Pre zdravý chrbát a zlepšenie držania tela odporúčajú odborníci z Harvard Medical School tieto jednoduché cvičenia:

  • Predstavte si priamku, ktorá prechádza vaším telom od stropu k podlahe a zároveň povraz pripojený k hornej časti hlavy, ktorý ju ťahá nahor. Snažte sa udržať panvu a odolať nutkaniu postaviť sa pritom na špičky. Myslite na to, že chcete dostať hlavu k stropu, čím zväčšujete priestor medzi hrudným košom a panvou.
  • Sadnite si vzpriamene na stoličku a ruky dajte na stehná. Držte ramená na úrovni svojej brady. Pomaly ich začnite posúvať dozadu, aby šli lopatky k sebe. Vydržte v tejto polohe po dobu 5 sekúnd a uvoľnite. Zopakujte 3 – 4-krát po sebe.
  • Postavte sa čelom k rohu miestnosti a dlane oprite o stenu. Lakte sú vo výške ramien. Dajte jednu nohu dopredu, pokrčte nohy v kolenách a vydýchnite. Snažte sa udržať chrbát rovný a hlavu s hrudníkom vzpriamene. Zostaňte v tejto polohe po dobu 20 – 30 sekúnd a pravidelne dýchajte.
  • Zdvihnite pravú ruku pred seba na úroveň ramien a ohnite v lakti do pravého uhla. Chyťte lakeť druhou rukou a opatrne posúvajte k hrudi. Ostaňte v tejto pozícii 20 sekúnd a uvoľnite. Opakujte aj opačne a to na každú stranu trikrát.

Postupne začneme cítiť úľavu a správne sedenie sa stane našou každodennou rutinou. 

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Tréning vo vysokej intenzite? áno!Tréning vo vysokej intenzite? Áno!

Tréning vo vysokej intenzite je metódou intenzívneho kardiovaskulárneho tréningu, ktorý pomáha spaľovať telesný tuk. 

 

FOTO: účinný tréning pre ženy zameraný na bokyFOTO: Účinný tréning pre ženy zameraný na boky

Za to, že sa tuk u žien ukladá na bokoch a zadku, môže hlavne genetika, ale aj nevhodné stravovanie. 

 

Základom pohybu je chôdzaZákladom pohybu je chôdza

Koľko krokov by ste mali denne urobiť, aby ste sa udržali fit? 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Správne sedenie je základom zdravého chrbta

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1421
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.