19. DEC 2014

Šplh po lane rozvíja vytrvalosť a fyzickú silu

Trénujete takmer každý deň a vaše telo je na pohyb zvyknuté. Dokázali by ste sa však vyšplhať po lane?

Šplhanie po lane

Šplhanie po lane predstavuje veľmi starobylý typ cvičenia. Ide o jednoduchý, ale zato veľmi efektívny koncept na rozvoj vytrvalosti a fyzickej sily. Preto šplhanie po lane bol, je a aj vždy bude základom cvičenia vo vojenskom výcviku a bojovej prípravy. Je to jeden z najlepších cvikov na hornú časť tela.

Zapojené svaly

Pri tomto cviku zapojíte hlavne biceps, potom celé spektrum chrbtových svalov, ramená, ale je tu aj potrebné mať pevný stred tela a dosť silné predlaktia, kde musíte mať doslova železné zovretie.

Určite je potrebné mať slušnú fyzickú zdatnosť, aby ste toto cvičenie mohli praktizovať a dokázali nielen stúpať po lane hore, ale aj sa na lane udržať. Šplhanie po lane nie je dobré iba na efektívne posilnenie vrchnej časti tela, ale tiež na zlepšenie koordinácie a obratnosti.

Prax

Uchopte lano jednou rukou nad sebou a druhou pod sebou. Vytiahnite sa maximálne hore ohnutím rúk v lakťoch tak, aby spodná ruka preskočila vysoko pred hornú. Opakujte až na vrchol lana. Úchytov nôh je niekoľko. Najpoužívanejší je ten, pri ktorom jedna noha bude nad lanom a druhá si podchytí lano pod nohou a urobí tak prvej nohe stupienok. Druhým štýlom je, že obidve nohy sa držia vnútornou hranou chodidla lana. Tretí používaný štýl je skôr špecializovaný. Ide o omotanie jednej nohy okolo lana a druhá robí opäť stupienok.  

Ako získať silu potrebnú na šplhanie na lane

Cvičenie na lane nie je jednoduché a je veľmi náročné pre tých, ktorí nepatria medzi pokročilých cvičencov. Tí sa budú musieť k tejto slušnej fyzickej kondícii postupne dopracovať, ale určite to stojí zato. Uvádzam vám niektoré cvičenia, ktoré by vám mali pomôcť postupne rozvíjať svoje schopnosti v práci s lanom.

Výdrž vo vise na hrazde

Držte sa vo vise a skúste sa držať čo najdlhšie s tým, že skúsite s rukami rúčkovať z jednej strany na druhú.

Zhyby

Ide o základný cvik na rozvoj hornej časti tela a zvládnutie vlastnej hmotnosti. Odporúčam sa v hornej časti zastaviť na 5-10 sekúnd a pokračovať ďalej. Kto nezvládne zhyb, nech začne príťahmi proti telu pri nejakej tyče podhmatom.

Kľuky

Výborný cvik na všestranný rozvoj svalov hornej časti tela a zvládnutie vlastného tela. Je rovnako dôležitý ako zhyb.

Príťahy saní so závažím

Ide o precvičenie podobných svalov pre šplh na lane jednoduchšou formou. Natiahnite lano, na jeden koniec upevnite závažie a na opačný si sadnite, pričom postupne ťahajte závažie k sebe. Snažte sa postupne zvyšovať záťaž a držať telo v správnej polohe (chrbát a stehná  v uhle 90°)

Odporúčame prečítať: Ako zlepšiť funkčnosť tela


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Šplh po lane rozvíja vytrvalosť a fyzickú silu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1076
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.