16. SEP 2011

Trápi vás neznesiteľná únava? Možno vám chýba vitamín C!

Mirka

Vitamin C sa považuje za jeden z najdôležitejších vitamínov, ktoré naše telo potrebuje. Prečo je taký dôležitý? Čo spôsobuje jeho nedostatok? Čo je zdrojom vitamínu C? To všetko si môžete prečítať v tomto článku.

Nedávno som zachytila útržky z konverzácie dvoch kamarátok. „Som unavená, chytá sa ma každá choroba a akoby to nestačilo, zhoršilo sa mi akné,“ sťažovala sa jedna priateľka druhej. Druhá sa na chvíľu zamyslela a pohotovo odpovedala: „Daj si Céčko.“

Zrejme mala pravdu, pretože nedostatok kyseliny askorbovej sa prejavuje i v hore uvedených ťažkostiach. Dnes si posvietime na vitamín C trošičku bližšie a presvedčíme sa o jeho dôležitosti.

Malý výlet za vitamínom C do histórie

Povinnosti vitamínu C v ľudskom organizme je viacero. Dominantnou prácou kyseliny askorbovej je ochranná funkcia. Už niekedy okolo roku 1700 bolo známe, že vitamín C je preventívnym a liečebným prostriedkom proti nepríjemnej chorobe menom skorbut. Skorbut je spôsobený nedostatkom Céčka a prejavuje sa krvácaním ďasien, kožnými problémami a pomalým hojením rán. Ak sa nelieči, môže spôsobiť smrť. Historické záznamy hovoria o tom, že skorbut bol prvýkrát spozorovaný u britských námorníkov. Dôvod bol prostý. Dlhý čas žili na mori a chýbala im potrava, ktorá obsahovala cenný a vzácny vitamín.

Vitamín C – čo je jeho úlohou?

Vitamín C môžeme označiť za ochrancu nášho tela. Jeho úlohou je podporovať obranný mechanizmus človeka a podieľať sa na produkcii krvi. Zúčastňuje sa na raste a obnove tkanív. Nezaobídu sa bez neho šľachy, väzy, kĺby, kosti ani zuby. Pomáha udržovať zdravú pokožku a ďasná.

Dostatočný prísun Céčka eliminuje vznik srdcových ochorení, rakoviny i problémov s kĺbmi. Nesmieme zabudnúť na skutočnosť, že vitamín C je najznámejším antioxidačným činiteľom. Okrem toho sa podieľa na úlohách, ktoré súvisia so vstrebávaním železa.

Ako zistím, že môj organizmus trpí nedostatkom vitamínu C?

K odpovedi na uvedenú otázku nepotrebujete navštíviť hneď a zaraz lekára a dať si urobiť krvné testy. Na začiatok stačí, ak dôsledne zodpoviete nasledovné otázky:

  • Krvácajú vám ďasná?
  • Pozorujete na svojej koži prasknuté cievky alebo zníženú elasticitu pokožky?
  • Trápi vás zlé hojenie rán alebo popálenín? 
  • Ste náchylný na infekcie a prechladnutia (najmä problémy s dýchacími cestami)?
  • Pociťujete dlhodobejšiu únavu a slabosť, ktorú si neviete racionálne vysvetliť?
  • Zhoršila sa vám alergia, ekzém alebo senná nádcha?
  • Máte suché a rozštiepené vlasy alebo sa vám zhoršilo akné?
  • Máte telo posiate modrinami?

 

V prípade, že ste na niektorú otázku odpovedali kladne, zamyslite sa nad svojimi stravovacími zvyklosťami. Obsahuje vaša potrava dostatočné množstvo vitamínu C? V prípade, že neprijímate dostatok kyseliny askorbovej, zmeňte to!

Zdroje vitamínu C

Vitamín C je zastúpený predovšetkým v čerstvom ovocí a zelenine. Pri tepelnom upravovaní zdrojov vitamínu C nezabúdajte nato, že:

  • menšie tepelné úpravy (cca do 10 minút) a mrazenie vedie asi k 25-percentnej strate vitamínu C,
  • varenie nad hranicu 10-tich až 20-tich minút spôsobuje až polovičnú stratu kyseliny askorbovej,
  • konzervovaná zelenina a ovocie obsahuje len tretinu najznámejšieho antioxidantu.

 

Ku stratám vitamínu C dochádza pri stretnutí s kyslíkom vo vyšších teplotách, ale aj pri kontakte so železom a meďou.

Zdrojom vitamínu C v zelenine sú chren, petržlen, cibuľa, paprika, kôpor, kel, pažítka, špenát, paradajka, špargľa, cuketa, zeler.

Bohatou zásobárňou Céčka je ovocie v podobe čiernych ríbezlí, jahôd, šípok, egrešov, malín, čučoriedok, melóna, ananásu a citrusového ovocia.

Kedy je dobré zvýšiť príjem Céčka?

Odborníci odporúčajú zvýšiť dávky vitamínu C v prípade, že:

  • fajčíte alebo sa zdržiavate v zafajčenom prostredí,
  • dosiahli ste zrelý vek,
  • trpíte srdcovo-cievnymi chorobami, ochoreniami dýchacích ciest, astmou, alergiou, cukrovkou, depresiou atď.
  • neviete  sa zbaviť kožných problémov a akné.

 

Denný príjem vitamínu C pre pevné zdravie je nasledovný:

  • ženy 75mg
  • muži 90mg
  • dojčiace ženy 120mg
  • fajčiari -  ženy 110mg/muži 125mg

 

Zdravie je vzácne – tešte sa z neho a najmä starajte sa o najcennejší dar, ktorý máme aj prostredníctvom vitamínu C.


DISKUSIA K ČLÁNKU (2)

Diskusia k článku - Trápi vás neznesiteľná únava? Možno vám chýba vitamín C!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

miruska227
miruska227
 23.9.2011 18:55

Jednoznačne, ako pri všetkých vitamínoch - ovocie a zelenina. Preparáty z lekárne len v prípade akútneho nedostatku.

 
Ladymum
Ladymum
 20.9.2011 10:45

Zaujimalo by ma co je ucinnejsie, ci vitaminy C v lekarnach v podobe tabletiek alebo ovocie a zelenina. Napriklad keby mi zistili, ze mi chyba vitamin C a chcela by som ho co najrychlejsie doplnit, tak po com mam siahnut.

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.