20. DEC 2012

Predvianočný stres vám pomôže zvládnuť vitamín B

Mirka

Spektrum pôsobenia vitamínov skupiny B je veľmi rozsiahle. Sú pomocníkmi v obdobiach stresu a psychického vyťaženia. Vďaka nim môžete predvianočný zhon prežiť v zdraví a pohode.

Vitamíny skupiny B sú vo vode rozpustné vitamíny, ktoré sa zúčastňujú na mnohých procesoch v ľudskom tele. Ide predovšetkým o metabolické funkcie. Zvýšený príjem týchto vitamínov sa vyžaduje u vystresovaných ľudí, fajčiarov, alkoholikov, tehotných, športovcov a žien, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu.

Tiamín je vitamínom nálady

Ak vám nechutí jesť, bolí vás hlava, máte kŕče a zlé trávenie, je pravdepodobné, že za to môže málo vitamínu B1. Tiamín je dôležitým predpokladom pre dobré fungovanie nervového systému a krvného obehu. Nazýva sa aj vitamínom nálady – bojuje proti podráždenosti, depresii i zhoršenej pamäti.  

Najlepšími zdrojmi tohto vitamínu sú strukoviny, pšeničné klíčky, ovsené vločky a slnečnicové semienka. Tepelnou úpravou sa dávky tiamínu znižujú.

Riboflavín znižuje stres a nervozitu

Nedostatok vitamínu B2 spôsobuje okrem stresu a nervozity aj kožné problémy. U tehotných vedie málo tohto vitamínu k poruchám embrya. Spája sa aj s liečbou migrény.

Riboflavín je zastúpený v mliečnych výrobkoch, špargli, brokolici, celozrnných produktoch a droždí.

Vitamín B3 regeneruje svalstvo a udržiava zdravú pokožku

Niacín bol objavený v roku 1936 a aktuálne poznáme mnoho zdrojov tohto vitamínu – mliečne výrobky, hydina, vajíčka, strukoviny, celozrnné potraviny, pečeň a droždie.

Doplniť dávky vitamínu B3 je potrebné v prípade, že človek trpí nespavosťou,  zápachom z úst, zhoršenou koncentráciou, depresiami, hnačkou a popudlivosťou.

Depresia, únava i nespavosť súvisia s nedostatkom vitamínu B5

Anémia sa nemusí spájať len s nedostatočnými dávkami železa, ale aj vitamínu B5. Množstvá tohto vitamínu treba doplniť aj vtedy, keď človek trpí častými bolesťami žalúdka a je náchylný k infekciám.

Podobne ako ostatné vitamíny skupiny B je zastúpený vo vajíčkach, vnútornostiach, droždí, orechoch, mlieku a ovocí.

Pyridoxín je bojovníkom proti ateroskleróze, infarktu a nervovým poruchám

Vitamín B6 je veľmi dôležitý vtedy, ak človeku nechutí jesť, je unavený, podráždený, zvracia, trpí hnačkou a nervovými poruchami.

Vyššie uvedené príznaky nedostatku je možno odstrániť prostredníctvom pravidelnej konzumácie strukovín, vlašských orechov, vnútorností, banánov, sardiniek a makrel.

Vitamínom krásy je biotín

Vitamín B7 sa podieľa na zdraví kože, vlasov a nechtov. Je zodpovedný za správny rast a funkcie nervového systému. Dávky tohto vitamínu treba zvýšiť pri kožných problémoch, depresii a vypadávaní vlasov.

Biotín je obsiahnutý v špenáte, vaječnom žĺtku, ovsených vločkách, špenáte a pečeni.

Cievny ani nervový systém sa bez vitamínu B9 nezaobídu

Kyselina listová je tzv. „anti-aging“ vitamínom. Ovplyvňuje krvotvorbu. Nedostatok môže byť zodpovedný za neplodnosť, anémiu a poruchy nervového systému.

Zdroje vitamínu sú pšeničné klíčky, špenát, zelená listová zelenina, strukoviny a droždie.

Znížené dávky kobalamínu sa prejavujú najmä u vegánov

Vitamín B12 človek dopĺňa prostredníctvom konzumácie mäsa, vajíčok, mliečnych výrobkov a rýb. Z tohto dôvodu sa absencia kobalamínu vyskytuje najčastejšie u vegánov. Posledný vitamín zo skupiny B je dôležitý pre krvotvorbu a nervový systém.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Predvianočný stres vám pomôže zvládnuť vitamín B

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.