8. AUG 2011

Posilňujeme imunitu otužovaním

Alica

Otužovanie si spájame najmä so zimnými mesiacmi. Ale aj leto je ideálnym obdobím pre otužovanie nášho telíčka. Tak poďme si spolu budovať lepšiu a silnejšiu imunitu.

Pod slovom otužovanie rozumieme spôsob zvyšovania tolerancie chladu. Jednoduchšie povedané, je to cesta ako sa naučiť “znášať" chlad. Pri otužovaní nielenže nebudeme v zime mrznúť už pri pohľade na prvú snehovú vločku, ale si aj posilníme imunitu a pevnú vôľu.

V dnešnej dobe sa dokážeme takmer úplne vyhnúť extrémnym studeným či horúcim teplotám, a aj náhlym teplotným rozdielom. S prvým príchodom zimy sa schovávame vo vyhriatych izbách, bez najmenšieho pomyslenia ísť von. Pred letnými horúčavami sa bránime klimatizáciami. Výsledkom toho je naša znížená imunita a akonáhle sme vystavení väčšiemu teplotnému rozdielu, vzniká vysoké riziko prechladnutia. Otužovanie je jednou z foriem prevencie, ako predísť týmto stavom.

Ako začať otužovať

Najlepšie ako začať s otužovaním je dopriať si rannú sprchu vlažnou vodou, ktorú postupne ochladzujeme. Sprchovať studenou vodou sa môžeme aj večer, avšak rannú sprchu nevynechávajme. V prípade, že máme v kúpeľni vaňu, sprchovanie nahradíme umývaním sa v studenej vode.

Pri otužovaní sa nemusíme navždy rozlúčiť ani s blaženým horúcim kúpeľom. Stačí, ak si na záver kúpeľa doprajeme sprchu s najnižšou znesiteľnou teplotou. Vyžaduje to vôľu premôcť sa, ale po takejto sprche hneď nastúpi príjemný pocit z osvieženia tela, a dobrého pocitu, že sme to zvládli.

S otužovaním je najlepšie začať v lete, keď nás zohrieva aj teplo z vonku. Rýchlejšie nás prejde prípadná triaška po studenej sprche.

Formy otužovania

Otužovanie nemusíme pestovať len studenými sprchami. Existujú aj iné formy otužovania, napríklad vzduchom. Pravidelne chodiť von aj za nepriaznivého počasia, spánok pri odchýlenom okne aj pri nízkych vonkajších teplotách a neustále vetranie domácnosti. To sú tiež možnosti, ktoré sa nám v rámci otužovania ponúkajú takmer každý deň. V zime chodiť von ľahšie oblečený. Pokročilejší otužilci môžu skúšať prechádzku naboso po snehu, resp. vyváľať sa v snehu.

Sauna patrí tiež medzi formy otužovania. Ak si vyhriate telo zo sauny schladíme bazénom s ľadovou vodou, je to pre telo účinný prostriedok na prekonávanie teplotných rozdielov. Už to len vydržať:).

Zdravý účinok otužovania

S otužovaním môžu začať všetci bez rozdielu pohlavia a veku. Ak však trpíme nejakými zdravotnými problémami, prekonzultujme si s lekárom naše odhodlanie začať otužovať.

Len pravideľné otužovanie prináša so sebou zdravotný efekt. Ak otužovanie nezaradíme do nášho denného programu, ale budeme sa mu venovať len zriedkavo, nič nezískame a význam sa stráca.

Otužovanie nás takmer nič nestojí. Naopak, prináša so sebou nielen zvýšenú imunitu a odolnosť voči teplotným šokom, ale pomáha nám pestovať si aj pevnú vôľu a sebazaprenie.


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Posilňujeme imunitu otužovaním

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Be Fit
Be Fit
 9.8.2011 16:29

Uz dlhsie rozmyslam nad tym, ze by som trochu "potrapila telo" , aby bolo odolnejsie voci chorobam. Dakujem za tipsmajlik - 18 A zacat so sprchou to je celkom v pohode.

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.