18. DEC 2012

Chcete posilniť imunitu? Hýbte sa!

Mirka

Ľudia, ktorí športujú, žijú dlhší a kvalitnejší život. Pohyb prospieva kardiovaskulárnemu systému, chráni človeka pred celým spektrom civilizačných ochorení a predovšetkým posilňuje obranyschopnosť organizmu.

Pre celkové zdravie a vitalitu človeka je dôležitá zdravá strava a pohyb. Športové aktivity majú schopnosť posilniť imunitný systém, ktorý je ochrancom človeka pred následkami škodlivých vplyvov vonkajšieho prostredia – vírusmi, baktériami, chemikáliami a pod.

Pohyb a imunitný systém

Ak má človek vybudovanú dostatočnú obranyschopnosť, nemusí sa obávať vírusov a chorôb, ktoré nepretržite „hľadajú“ svoje obete a „slabým“ dajú svoju silu naplno pocítiť. To znamená, že ak je imunitný systém oslabený stresom, obezitou, nedostatkom dôležitých látok, vznikajú nielen chrípkové ochorenia, ale aj civilizačné choroby ako cukrovka, rakovina, infarkt alebo mŕtvica.

Prostredníctvom pohybu sa imunitný systém naštartuje a produkuje dôležité hormóny. Medzi najznámejšie hormóny patria interleukín-1 a interferón. Interleukín-1 stimuluje tvorbu lymfocytov, resp. bielych krviniek, ktoré sú bojovníkmi proti infekciám, zápalom a vírusom. Patogénne látky a miliardy baktérií drží v bezpečnej vzdialenosti interferón, ktorý aktivuje bunky, ktoré ich zabíjajú.    

Už 20 minút ľahkej pohybovej aktivity 5-krát týždenne pomáha!

Na posilnení obranyschopnosti sa podieľajú všetky druhy pohybových aktivít. Vaše telo ocení každučký pohyb, ale pre imunitný systém sú najprospešnejšie aeróbne aktivity  - chôdza, beh, jogging, plávanie, bicyklovanie, aerobic, jumping, zumba atď. atď.

Odborníci odporúčajú pre posilnenie imunitného systému 20 až 30 minút jednoduchej aeróbnej aktivity päťkrát týždenne. Na začiatok stačí rýchla chôdza, jogging alebo akákoľvek iné nenáročné kardio cvičenie. Pre dosiahnutie ďalších cieľov v podobe zníženia hmotnosti, zvýšenia vytrvalosti a energie je potrebné dĺžku a najmä intenzitu aeróbnej aktivity podstatne zvýšiť.

Endorfíny bojujú proti stresu, ktorý oslabuje obranyschopnosť

Pri pohybových aktivitách sa človek odreaguje, sú prevenciou depresie, smútku, úzkosti a stresu. Ak žije človek permanentnom napätí, jeho imunita dostáva zabrať. Jednou z možností, ako sa naučiť negatívne emócie zvládať, je šport. Pohyb sa podieľa na uvoľňovaní hormónov šťastia. Neexistujú lepší bojovníci proti stresu ako zázračné endorfíny.

Pre silnú imunitu je dôležitý aj dostatočný spánok. Šport je teda prevenciou nielen proti nespavosti, únave, ale aj nadváhe a obezite, ktoré majú na imunitu značný vplyv. Prebytočné kilogramy sú jednou z príčin, ktoré obranyschopnosť oslabujú a podieľajú sa na vzniku vážnych ochorení.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcete posilniť imunitu? Hýbte sa!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.