21. OKT 2011

Ako začať zdravo žiť

Alica

Aj vy si pri malých zdravotných ťažkostiach kladiete otázku, ako začať zdravo žiť? Nečakajte na Nový rok, aby ste si mohli dať predsavzatia. Začnite už dnes. Ide predsa o vaše zdravie.

Nečakajte na Nový rok

Dnešný človek sa ponáhľa, nemá čas, nestíha. V snahe ušetriť čo najviac času pre povinnosti, hneď prvé čo škrtá zo zoznamu je pár hodín venovaných sebe a svojmu zdraviu. Možno začiatkom nového roka si dáme pár predsavzatí, že konečne spomalíme tempo, a začneme sa trochu viac starať o svoje zdravie.

Skúsme v tomto predsavzatí vydržať čo najdlhšie, alebo ešte lepšie, nečakajme do nového roka, a začnime žiť zdravo už dnes.

Ráno nás z postele ťahá pocit utekať do práce alebo vykonať celý zoznam iných povinností. Rýchlo šupneme do seba kávu, v lepšom prípade si pri obliekaní doprajeme namaslovenú hrianku, a svoj odchod zaklincujeme stresujúcim pátraním po kľúčoch od auta. Obraz začiatku dňa v mnohých rodinách. Našli ste tu?

Pravidlá pevného zdravia však vyzerajú dosť opačne. Poďme si ich rozmeniť na drobné.

Stravovanie


Zdravší život by mal začať stravou, v ktorej sú v správnom pomere obsiahnuté bielkoviny, sacharidy, vitamíny a tuky. Pestrá strava by mala obsahovať veľa čerstvej (resp. minimálne spracovanej) zeleniny, veľa ovocie, chudé mäso, celozrnné potraviny. Určite sa dokážeme vzdať fast foodoom.

Vyváženosť však musí byť dodržaná aj medzi príjmom a výdajom. Veľké mnostvo prijímanej energie a nedostatok výdaja spôsobuje nadváhu a obezitu. Obidve tieto rovnice rovnováhy musia byť splnené, aby mali pozitívny účinok pre človeka.

Začnime teda ráno s kvalitnými raňajkami, a celý deň sa snažme o nutrične bohatý a dostatočný (nie nadmerný!!) príjem potravy. Samozrejme nezabúdajme na dostatočný pitný režim. Najvhodnejšou tekutinou je čistá voda, avšak možno ju obmieňať čajom, či rozličnými minerálnymi vodami (pri minerálnych vodách treba sledovať zloženie).

Pohyb

Denné šoférovanie, sedavé zamestnanie a nedostatok času na pohyb sú hlavné príčiny vznikajúcej obezity. Nie je to len estetický problém, tučnota so sebou nesie celý rad zdravotných problémov, ako sú napríklad ochorenie srdca, osteoporóza, a hypertenzia a iné.

Rovnica zdravého života hovorí: lepšie jesť + viac sa hýbať = zdravo žiť. Nie je potreba sa hneď pustiť do športu na vrcholovej úrovni, stačí len zvýšiť telesnú aktivitu v priebehu dňa. Nájsť si čas na prechádzky, bicykel či jogging by nemuselo byť veľmi časovo náročné. Pohyb nám posilní svaly, činnosť srdca i pľúc, prinesie lepšiu kondíciu, a v nekonečenom rade i radosť a zábavu.

Na naše zdravie pozitívne vplýva aj dostatočný spánok, psychická pohoda, radosť zo života, vyhýbanie sa resp. odolávanie stresom.

Naopak, fajčenie (ale aj pobyt v zafajčenom prostredí), nadmerné pitie alkoholu (pohárik vína po jedle je prospešný), či užívanie nadbytočných liekov alebo iných drog by ste mali určite vynechať.

Venovať sa svojmu zdraviu nie je náročné, stačí len pevnú vôľu. Táto investícia je návratná a určite sa nám raz vráti.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako začať zdravo žiť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.