14. JAN 2013

Ako nám môžu pomôcť výživové doplnky pri cvičení?

Mirka

Urýchľujú regeneráciu tkanív, podporujú celkovú výkonnosť pri cvičení, dodávajú energiu, sú zodpovedné za nárast svalovej hmoty a lepšie spaľovanie tukov. Ako sa v spleti výživových doplnkov orientovať?

Súčasný štýl života vedie k narastajúcemu počtu ľudí s nadváhou a obezitou. U tejto časti populácie existuje zvýšené riziko vzniku civilizačných ochorení. Mnohí si toto nebezpečenstvo uvedomujú a s nádejou sa obracajú na doplnky stravy. Lenže výživové doplnky pomáhajú len tam, kde existuje racionálne stravovanie a pravidelný pohyb.

Výživové doplnky a cvičenie

Športová aktivita má z hľadiska chudnutia nezastupiteľnú úlohu. Pozitívny efekt pohybu je možné zvýšiť pomocou doplnkov stravy, ktoré majú rozličné funkcie – zabezpečujú rýchlejšie spaľovanie tukov, zrýchľujú metabolizmus, zvyšujú energiu alebo pomáhajú budovať či ochraňovať svalstvo.

Dostupné doplnky stravy a ich účinky

Na trhu je mnoho výživových doplnkov, medzi najznámejšie patria:

  • Kreatín, derivovaná aminokyselina, zvyšuje svalový výkon a energiu, čiže je možné trénovať tvrdšie, resp. s väčšou intenzitou. Pomáha pri naberaní svalovej hmoty.
  • Beta-alanín v kombinácii s kreatínom je nápomocný pri získavaní svalovej hmoty a strate telesného tuku. Užíva sa pred tréningom.
  • Kofeín je obľúbený nielen pre svoju povzbudzujúcu schopnosť, ale zlepšuje intenzitu a mentálne sústredenie. Jeho účinky sa prejavia pri konzumácii asi 30 minút pred tréningom. Je nevhodný pre ľudí so srdcovými problémami.
  • L-Glutamín, neesenciálna aminokyselina, podporuje nárast svalovej hmoty, vyplavuje rastový hormón a testosteróny po ukončení cvičenia. Urýchľuje regeneráciu buniek po cvičení.  
  • L-Arginín vyvoláva reakciu, počas ktorej je telo lepšie zásobené živinami a kyslíkom. Tým pádom má človek viac energie, svaly sú lepšie vyživené a dochádza k rýchlejšiemu spaľovaniu tukov.
  • BCAA sú vetvené aminokyseliny, ktoré je dobré konzumovať ihneď alebo do 20-tich minút po ukončení cvičenia. Pomáhajú pri spaľovaní tukov, ochraňujú a podporujú tvorbu svalov, regenerujú a zvyšujú energiu. BCAA je využívaná veľmi často, pretože je vhodná pre kardio i anaeróbny tréning.
  • CLA sa užíva pred i po tréningu. Zvyšuje svalovú hmotu a odbúrava tuk.
  • Whey Proteín (srvátkový proteín) zlepšuje športový výkon, regeneruje a buduje svalstvo. Je vhodný na konzumáciu po tréningu aj počas dňa pre doplnenie bielkovín. Je ľahko stráviteľný.
  • Viaczložkové proteíny sa konzumujú kedykoľvek počas dňa a pred spaním. Obsahujú viac zdrojov bielkovín.
  • Kazeíny sa užívajú pred spaním, pretože aminokyseliny sa z nich uvoľňujú najpomalšie. Trávenie trvá 4 až 8 hodín.  

Športujete? Tieto výživové doplnky by vám nemali chýbať!

Chudnutie je o strate tuku a budovaní svalstva, pretože svaly spaľujú tuk a sú zárukou schudnutia bez jojo efektu. Pri cvičení je nutné podporiť výdaj energie a zároveň ochrániť svaly. Pred tréningom a ihneď po tréningu alebo do dvadsiatich minút je vhodné skonzumovať vetvené aminokyseliny BCAA (leucín, izoleucín, valín). Tento proteín sa hodí pre všetky typy tréningov. Proteín (srvátkový alebo viaczložkový) príde na rad až hodinu po tréningu.

Obľúbené kombinované proteíny pre wellness i fitness sú základom!

Viaczložkové proteíny by sa mali konzumovať 2 až 3-krát denne v tréningový i netréningový deň. Sú takou alfou i omegou pre každého, kto chce viesť zdravý životný štýl. Nie sú určené len pre športovcov, ale aj ľudí, ktorí fyzicky pracujú. Samozrejme, všetko závisí od konkrétneho produktu, pretože na trhu je množstvo alternatív kombinovaných proteínov.

Základným pravidlom pri výbere je, aby produkt obsahoval aspoň 70 percent bielkovín. Tieto proteíny sú obohatené o enzýmy, vitamíny, minerály, ale aj spomínané esenciálne aminokyseliny BCAA, L-glutamín a podobne. Na raňajky a desiatu sa proteín mieša, napríklad s jogurtom, mliekom alebo ovsenými vločkami. Pred spaním je vhodné proteín skonzumovať s vodou alebo mliekom. Dávkovanie je, samozrejme, individuálne a závisí od viacerých faktorov.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako nám môžu pomôcť výživové doplnky pri cvičení?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.