Pridaj sa do Supershape LETNEJ VÝZVY, začať môžeš aj DNES!

Cvičením proti depresii: Aj pol hodina denne má veľký efekt!

Redakcia

Existujú mnohé výskumy z celého sveta, ktoré jasne hovoria, že pohyb má pre na naše telo obrovský prínos. Sme si takmer istí, že po dočítaní tohto článku sa sami zdvihnete zo stoličky. 

Cvičením proti depresii: Benefity pohybu sú dokázané svetovými štúdiami
Zdroj: Unsplash
7. MAR 2023

Úzkosť a depresia sú choroby, ktorých výskyt celosvetovo narastá, trpí nimi viac ako 300 miliónov ľudí na celom svete. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie WHO majú hlboký vplyv na fyzické, emocionálne a duševné schopnosti človeka. Liečba depresie presahuje celosvetovo stovky miliár eur ročne.

Pohyb ako náhrada antidepresív?

Je dokázané, že význam cvičenia v spojitosti s duševným zdravím je nespochybniteľný. Určite ste aj vy sami na sebe spozorovali, že keď ste si zacvičili, cítili ste záplavu endorfínov – hormónov šťastia. Vďaka cvičeniu sa cítime lepšie, o tom niet pochýb. Odborníci na zdravý životný štýl hovoria často o pohybe ako o dare pre telo. Niet divu, pomáha organizmu v desiatkach smerov – od zlepšenia fyzickej kondície, zdravotného stavu až po zlepšenie psychiky. Renomovaný švédsky psychiater Anders Hansen tvrdí jednoznačne: „Pohyb vytvára ochranu pred úzkosťou. Je dokázané, že pri ľahkých a stredne závažných depresiách má pohyb účinok porovnateľný s antidepresívami.“ Jeho tvrdenie je podložené niekoľkými štúdiami, jednou z nich je aj výskum publikovaný v uznávanom British Journal of Sports Medicine.  

Pravidelný pohyb znižuje riziko vzniku depresie

Journal of Sports Medicine prináša jasnú spojitosť cvičenia a duševného zdravia. V štúdii, ktorá monitorovala viac ako sto tisíc respondentov, dospeli k výsledku, ktorý hovorí jasnou rečou: „Fyzická aktivita je veľmi prospešná pre zlepšenie symptómov depresie a úzkosti u širokého spektra dospelej populácie vrátane bežnej populácie, u ľudí s diagnostikovanými poruchami duševného zdravia a ľudí s chronickým ochorením. Pohyb by mal byť základným prístupom pri zvládaní depresie, úzkosti a psychických ťažkostiach celkovo,“ píše portál venujúci sa overeným faktom, štúdiám a výskumom z celého sveta. Toto tvrdenie podporuje aj štúdia magazínu Depression and Anxiety, ktorá detailne monitoruje výskum doktorky Karmel Choi z Harvardovej univerzity. Tá v nej spomína dôležitý fakt – už 35 minút fyzickej aktivity denne chráni ľudí pred depresiou. Na type pohybu nezáleží, pomáhajú vysoko intenzívne cvičenia i menej dynamická joga či strečing. Štyri hodiny športovej aktivity týždenne podľa Choi dokážu znížiť riziko vzniku depresie až o 17 percent! Štúdia sledovala počas dvoch rokov vyše osem tisíc respondentov a pozitívny vplyv športu bol badateľný aj u ľudí, ktorí mali na vznik depresie genetickú predispozíciu. 

Pol hodina pohybu denne dokáže znížiť riziko vzniku depresie až o 17 %.

Jogou proti úzkostiam

Iránska štúdia z roku 2010 vedená MS College of Education and Psychology v Shiraz, uvádza jogu ako „liek“ pri hormonálnych a psychických ťažkostiach. „Z výsledkov tejto štúdie a iných podobných výskumov je zrejmé, že benefity jogy sú pri zvládaní symptómov týchto chorôb zásadné. Vytvára rovnováhu vo fyzických, emocionálnych, mentálnych a duchovných schopnostiach človeka, vďaka čomu ju možno použiť ako alternatívnu zdravotnú prax pri prevencii depresie a úzkosti.“ Čierne na bielom – pohyb, či už hovoríme o tom dynamickom alebo naopak, o fyzio cvičeniach či joge, by mal mať miesto aj v našom harmonograme a živote celkovo. Pohyb a fyzická aktivita síe priamo duševné ochorenia neliečia, no majú enormný význam v rámci prevencie. 

Jogu možno použiť ako alternatívne riešenie pri prevencii depresie a úzkosti.

Cvičenie predlžuje život

Selçuk University vydala taktiež štúdiu, ktorá viac než naznačuje, že ľudia, ktorí vedú zdravý životný štýl a dodržiavajú zdravé pohybové aj stravovacie návyky, žijú dlhšie! Táto štúdia, ktorú uverejnil prestížny magazín International Journal of Environmental & Science Education, zameriava pozornosť najmä na ľudí vo veku 50 až 70 rokov. Tak či onak, stále váhate, či začať s aktívnym životom? Veríme, že sme vás presvedčili, že pohyb je presne to, čo vám urobí dobre všeobecne – či už vám je fajn, máte deň „pod psa“ alebo sa chronicky necítite vo svojej koži. Vyskúšajte sa viac hýbať, sami uvidíte, že to má význam!

Ľudia, ktorí vedú zdravý životný štýl a dodržiavajú zdravé pohybové a stravovacie návyky, žijú dlhšie!

Skúste video, ktoré vás vďaka správnemu dýchaniu upokojí

Cvičte z pohodlia domova alebo odkiaľkoľvek, kde máte pripojenie a zlepšíte nielen svoju fyzickú, ale aj psychickú kondíciu. V rámci Supershape Premium členstva získate neobmedzený prístup k desiatkam hodín profesionálnych video tréningov, vedeným výzvam a jedálničkom od výživových špecialistov. Účinné tréningy na spaľovanie tuku a spevnenie tela, taktiež všetky programy na domáce cvičenie, máte k dispozícii v online fitku Supershape

premium-členstvo

Zdroje:

Singh B, Olds T, Curtis R, et al

Effectiveness of physical activity interventions for improving depression, anxiety and distress: an overview of systematic reviews, British Journal of Sports Medicine Published Online First: 16 February 2023. doi: 10.1136/bjsports-2022-106195

Rahimi E, Bavaqar S

Effects of yoga on anxiety and depression in women, British Journal of Sports Medicine 2010;44:i68-i69.

Demirel, Havva

International Journal of Environmental and Science Education, v11 n16 p9422-9425 2016

Choi, KW, Zheutlin, AB, Karlson, RA, et al. Physical activity offsets genetic risk for incident depression assessed via electronic health records in a biobank cohort study. Depress Anxiety. 2020; 37:106–114. https://doi.org/10.1002/da.22967


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičením proti depresii: Aj pol hodina denne má veľký efekt!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.