23. SEP 2015

Zatracované tuky. Aké sú ich výhody a nevýhody?

Stále sa hovorí, že konzumácia tukov je nevhodná. Je to tak? 

Pri dostatočných znalostiach však získate možnosť zaradiť ich do stravovania a zaistiť si chutnú stravu so zdravou rovnováhou obsiahnutých tukov. 

Tuky

Tuky sú estery vyšších mastných kyselín a glycerolu. Typ mastných kyselín, naviazaných na glycerol, určuje, aké vlastnosti a účinok na zdravie budú mať. Platí napríklad, že čím väčší podiel nasýtených mastných kyselín tuk obsahuje, tým je tuhší a naopak.

Tuky teda môžeme veľmi jednoducho rozdeliť na „nasýtené“,„trans-mastné (TFA)“ a „nenasýtené“

Nasýtené

Tuky s nasýtenými mastnými kyselinami obsahujú väčší podiel jednoduchých väzieb medzi atómami uhlíkov. Do tejto skupiny patria hlavne tuky živočíšneho pôvodu (červené mäso, mliečne výrobky), ale aj rastlinného pôvodu (palmový a kokosový olej).

Trans-mastné tuky

TFA sa nachádzajú v hovädzom, baraňom a jahňacom mäse, ako aj v mlieku týchto zvierat. Okrem toho sú súčasťou pečiva, krekrov, vyprážaných potravín, koláčov a niektorých tukových nátierok. TFA sú výsledkom spracovania jedlých olejov. Čím viac je tuk polynenasýtený, tým ľahšie podlieha oxidácii. Aby mohli byť tuky stabilnejšie a nerozkladali sa, v potravinárskom priemysle sa z nich vytvárajú nasýtené tuky. Obdoba tohto spracovania sa nazýva ľahká hydrogenácia. Používa sa u väčšiny olejov a margarínov. Pri tomto procese sa však premieňajú omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v tukoch na neprirodzené tuky, ktoré po konzumácii telo nevie využiť tak ako skutočné mastné kyseliny. Poskytnú iba kalórie, ktoré si telo uloží do tukových zásob. Trans-mastné kyseliny sú zlé hlavne v tom, že ich telo nevie dobre odlíšiť od kvalitných mastných kyselín, takže bunkové membrány ich okamžite príjmu, pričom však telu vzniká nedostatok tukov typu omega 3,6,9.

Nenasýtené

Ide o polynenasýtené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny, ktoré si telo nevie vytvoriť samo a potrebuje ich prijať zo stravy. Ich hlavnou funkciou je produkcia chemických prenášačov, ktoré sú potrebné pre normálny rast buniek, metabolizmus tukov a cholesterolu, zrážanlivosť krvi, ohybnosť ciev a činnosť očí a mozgu. Omega-3 sa nachádzajú hlavne v rybom tuku (tučné ryby ako losos, sleď, makrela, sardinky), ale aj v semienkach ľanu a vo vlašských orechoch. Prirodzenými zdrojmi omega-6 sú zelenina, orechy, ovocie, oleje zo semiačok. 

Aké sú teda výhody a nevýhody tukov?

Výhody tukov

  • sú dôležitým zdrojom energie a stavebnou látkou
  • sú súčasťou všetkých bunkových membrán
  • pomáhajú využiť rozpustné vitamíny v tukoch A, D, E, K
  • chránia telo pred stratou vnútorného tepla
  • niektoré typy zásobujú telo esenciálnymi mastnými kyselinami
  • sú nevyhnutné pre tvorbu hormónov

Nevýhody tukov

  • sú ľahko využiteľné, takže sa rýchlo ukladajú do zásob
  • často sa kombinujú s jednoduchými sacharidmi
  • niektoré prispievajú ku vzniku aterosklerózy
  • pri pôsobení vysokých teplôt sa rozkladajú a vznikajú karcinogénne látky a trans-mastné kyseliny

Tuky nemajú na každého človeka rovnaký vplyv. Treba si uvedomiť, že o tom rozhoduje hlavne metabolizmus človeka. Ide však o veľmi lacný zdroj energie, bez ktorého by nemohla správne fungovať ani hormonálna sústava, srdce, cievy, mozog a vlastne celé telo. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako odstrániť tuk na bruchu?Ako odstrániť tuk na bruchu?

Stačí 1000 brušákov denne? Určite by bolo fajn, keby bolo možné chudnúť len z brucha.

 

 

Ako robiť kardio, aby šli kilá doluAko robiť kardio, aby šli kilá dolu

Je z hľadiska chudnutia dôležité, akú kardio aktivitu si vyberieme? Idú kilá lepšie dolu behom, bicyklovaním alebo skákaním na švihadle? 

 

Ako sa vyhnúť cholesterolu a trans-mastným tukom?Ako sa vyhnúť cholesterolu a trans-mastným tukom?

Cholesterol a trans-mastné tuky sa nachádzajú v živočíšnych produktoch, jedlách z rýchleho občerstvenia, ale aj v sladkom pečive či cukrovinkách.


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 296

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zatracované tuky. Aké sú ich výhody a nevýhody?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Blog

Ďalšie články

Tréning

Ďalšie články

Výživa

Ďalšie články

Inšpirácie

Ďalšie články