Ako zvíťaziť nad vnútorným leňochom

Janette Šimková

Cesta k cieľu, a teda k víťazstvu, je postupný proces. Jeho realizácia je obdobná, ako keď ste sa v škole učili čítať či písať.

Jana Simkovicova
Zdroj: Tatiana Gernátová
21. JAN 2019

Najprv ste si museli osvojiť abecedu. Potom ste sa naučili slabiky, po ktorých nasledovalo čítanie slov a neskôr viet. Cestu k cieľu sa preto oplatí podeliť na malé etapy. Chce to spísať si stratégiu, ako budete postupovať. 

Teória malých krokov

Keď si poviete, že sa budete viac hýbať, je vám to nanič. Viac v porovnaní s čím? A čo je myslené tým hýbaním sa? Potrebujete si stanoviť kontext vášho nového správania sa tým, že ho spojíte s časom, činom či situáciou. Zvyky sa spúšťajú s konkrétnymi podnetmi – zuby si umývate (zvyk) pred spaním (podnet). Podnet, ktorý si stanovíte, musí byť podložený diárom – každý utorok o 18:00, len čo prídem z práce a prezlečiem sa, idem na 30 minútovú vychádzku. Navečeriam sa až potom. Najlepšou stratégiou je zakomponovať novú aktivitu do existujúcich zvykov. Tak nebudete musieť trieštiť pozornosť a energiu. Keď budete chcieť obetovať niečo, čo máte radi, aby ste tam zaradili novú vec, bude odsúdená na zánik. Bude vám chýbať tá, ku ktorej máte pozitívny vzťah. 

Dobrý je taký cieľ, ktorý ani nepodleziete, ani nenadsadíte.

Cieľ je sen s určeným plánom a časovým horizontom

Pri plánovaní je kľúčové myslieť na to, že cieľ sa najlepšie definuje, keď spĺňa kritériá akronymu SMART, tj. je:

Špecifický: cieľ musí byť nezameniteľný a čo najkonkrétnejší, inak nemá žiadnu silu. Máte k nemu zodpovedané otázky čo konkrétne urobíte, kedy, s kým, ako, prečo... 

Merateľný: musí byť možné určiť stupeň dosiahnutia cieľa – ako a podľa čoho budete vedieť, že cieľ napĺňate? Áno, aj podľa pocitu, že sa budete cítiť lepšie. Kvantifikovanosť je však nevyhnutná, aby ste mohli ďalej napredovať. Už zabehnete 1 km bez prestávky? Výborne, môže natrénovať 2 km bez prestávky.

Akčný a ambiciózny: cieľ by mal ukazovať, čo je treba spraviť. Mal by odkazovať na pozitívne akcie. Nestačí vyjadriť, čo nesmiete robiť. Potrebujete mať vo výhľade niečo, na čo sa tešíte, keď dosiahnete istú métu. (Keď opakovane zabehnem 10 km bez problémov, môžem ísť na bežecké preteky s touto vzdialenosťou...) .

Realistický: ciele môžu byť nastavené vysoko, musia však zodpovedať vášmu nadaniu, zdrojom a možnostiam vplyvu. Dobrý je taký cieľ, ktorý ani nepodleziete, ani nenadsadíte. Maratón zabehnete najskôr po roku intenzívneho a poctivého tréningu. Skôr je to samovražda. 

Termínovaný: každý cieľ má mať časový rozsah – buď nejaký konečný bod, alebo pravidelné termíny, či etapy s dátumami. Niekedy v lete... nie je termín. 

Váš najlepší dráb - zápisník

Udržiavať sa v tempe a rytme môžete vďaka dennému prehľadu. Ten máte, keď si veci spisujete a značíte. Pomôžu vám v tom otázky na sebariadenie a sebadisciplínu, ktorými sa udržiavate v akcii. Položte si ich každý deň večer, aby ste si urobili rekapituláciu a sebareflexiu dňa.

  • Čo sa mi dnes darilo? Nezabudnite sa pri tom pochváliť a  oceniť samých seba, ako by ste to urobili pre niekoho iného. Aj malá vec sa ráta. Chcite od hlavy, aby evidovala, že sa snažíte a aj keby ste sa hýbali pomaly, má to význam.
  • Čo sa mi tak dobre nedarilo? Zmyslom nie je sypať si popol na hlavu, ale hľadať možnosti, ako si pri snažení pomôcť.Na obed som si dopriala nezdravé jedlo. Keď si teraz večer uvarím, nebudem mať zajtra pokušenie dať si v reštaurácii niečo vysmažené.
  • Čo môžem urobiť zajtra ešte lepšie? Nie v duchu odkladania, ale poučenia sa. Poznáte sa a viete predpokladať, kedy vás prepadne kríza. Vtedy vytiahnete krízový plán a ste pripravení na to, keď vás bude hlava presviedčať, že nič nemusíte. Nechce sa vám na vychádzku? Je to v poriadku. Netreba to analyzovať, treba sa začať obúvať a vyraziť. Po ceste to nechcenie rozchodíte. 
  • Na čo počas dňa zameriate väčšiu pozornosť, aby ste zvíťazili nad starými zvykmi a vzorcami? Budú rizikové hodiny, ľudia, situácie, kedy budete mať chuť emočne zajedať to, ako sa cítite.Čo nahradí horalku v zásuvke? A ako odvediete napätie z tela, aby ste nejedli na upokojenie, ale iba keď ste hladní?

Neprehliadajte "drobé" úspechy, stoja za tými veľkými. Oslavujte aj tie najmenšie posuny vpred.

Tri pomôcky na výrobu motivácie

Pozor na fatálnu chybu – neprehliadajte „drobné“ úspechy, stoja za tými veľkými. Oslavujte aj tie najmenšie posuny vpred. Nič nepovzbudí viac, než vytrvalé snaženie. Je to kľúčové aj preto, aby rástla vaša sebadôvera, ktorá vyživuje chuť neprestávať, než príde výsledok.

Denník úspechov

Je to výborný nástroj na povzbudenie, lebo v ňom môžete zachytiť všetko, čo vás na vašej ceste k cieľu stretá, a to vám pripomína vaše pokroky. Keď sa príliš dlho zameriavate na budúcnosť, zabúdate si vychutnávať práve prebiehajúci okamih. V tomto je denník výbornou pomôckou. Stačí mu denne venovať pár minút a poznamenať doň veci, ktoré vám urobili radosť, za čo ste na seba hrdý, za čo sa oceňujete, čo podporné vám adresovali ľudia okolo. Zároveň sa dá využiť aj na vyjadrovanie vďačnosti, ktorá podporuje pozitívne myslenie. To vás povzbudzuje pritom, aby ste väčšmi vnímali príležitosti než hrozby. 

Odmeňovanie

Pri dosiahnutí vytýčenej méty si urobte radosť – dožičte si zážitok, ktorý vás nabije pozitívnymi emóciami alebo podniknite niečo, čo robíte iba sviatočne. Zvolená odmena je inšpiráciou k tomu, aby ste sa ďalej prekonávali. Je to potvrdenie vášho snaženia, lebo len vy sami viete, čo vás to stojí úsilia a energie.

Doprajte si niečo v podobe rozmaznávania, kedy si dáte vedieť, že ste dôležití sami pre seba. Tým rozvíjate svoju sebaúctu a sebahodnotu. Vždy keď ste v súlade so sebou a svojimi potrebami, posilňujete svoju integritu, a tým sa stávate silní. 

Zdroje podpory

Akákoľvek úprimná a dobroprajná podpora sa vám hodí. Keď si na to vyberáte človeka, zvoľte si niekoho, kto vás bude motivovať spôsobom, ktorým chcete a očakávate. Mal by to byť niekto, komu dôverujete a znesiete aj jeho kritické podnety smerujúce k nabudeniu. 

Naopak, ľudí, ktorí vás budú zneisťovať alebo vám rozprávať, ako sa vám to nepodarí, od seba odstrihnite. Ich negatívny vplyv vás bude oslabovať a odvádzať od vášho snaženia.

Keby ste mali byť na svoje snaženie sami, urobte si toho najlepšieho podporovateľa zo seba. Čo potrebujete počuť? Porozprávajte to samým sebe, hlave neprekáža, že to ide od vás. Hlava len potrebuje dôvody, aby sa ďalej snažila. 

AUTORKA ČLÁNKU:

Janette Šimková

Janette Šimková

Mgr. Janette Šimková
 je priekopníčkou životného 
a vzťahového koučingu
 na Slovensku. Vo vlastnej 10-ročnej praxi odkoučovala viac než 2 500 hodín. Je autorkou úspešného blogu, vystupuje ako rečníčka
 a spolupracuje s médiami.
 Vo vydavateľstve Portál jej vyšla motivačná sebarozvojová kniha Žijte své lepší já. Zameriava
 sa na inovatívne prístupy 
vo vzdelávaní dospelých, kreuje workshopy venované sebarozvoju a sebazdokonaľovaniu ako pre biznis prostredie,
 tak aj pre verejnosť. Prácu berie ako poslanie so zodpovednosťou pomáhať ľuďom k úspechu podľa ich predstáv. Riadi sa krédom Galilea: „Nemôžete ľudí nič naučiť. Môžete im iba pomôcť objavovať všetko v nich samotných.“ Pôsobí ako guide v Nexteria Leadership Academy. Je členkou Európskej rady pre koučovanie a mentoring (EMCC).


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako zvíťaziť nad vnútorným leňochom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2492
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.