20. FEB 2012

Zabudnite na biele, dajte si radšej celozrnné a schudnite!

Mirka

Viete o tom, že konzumácia bieleho pečiva spôsobuje ukladanie tuku v oblasti bruška? Chcete schudnúť, a nedarí sa vám? Vedzte, že tichým, ale zákerným nepriateľom vašej štíhlej línie môže byť práve biela múka!

Od malička som zbožňovala tradičný biely chlieb. Najradšej som mala chrumkavú kôrku. Neskôr som v snahe urobiť niečo dobré pre svoje zdravie a figúru, dospela k rozhodnutiu, že biely chlieb vymením za celozrnný. Dodnes som toto rozhodnutie neoľutovala a celozrnné pečivo je neodmysliteľnou súčasťou môjho jedálnička. Pokiaľ sú vaše pohnútky podobné, určite nezaškodí niekoľko informácií, ktoré vás v tomto správnom rozhodnutí utvrdia.

Tajomstvo chleba je ukryté v použitej múke

Základný rozdiel medzi bielym a celozrnným chlebom spočíva v použití základnej suroviny, teda múky:

BIELY CHLIEB vzniká z múky, ktorá je vyrobená z obilninových zŕn, ktoré sú zbavené vrchného obalu. Odstránená obalová vrstva obsahuje najviac výživných látok, bohužiaľ, do bieleho chleba sa nedostanú. Biela múka je navyše chemicky odfarbovaná, pridáva sa lepok, cukor, konzervačné prostriedky – látky, ktoré ľudskému organizmu neprospievajú. Následne konzumujeme chutnú, ale škodlivú potravinu. Navyše, neprimeraná konzumácie bieleho pečiva prináša so sebou rad zdravotných rizík. Zvyšuje riziko vzniku srdcových chorôb, cukrovky, žlčových kameňov a dokonca zvyšuje hladinu zlého LDL cholesterolu.

Biely chlieb komplikuje proces chudnutia! Biely chlieb zaraďujeme medzi potraviny s vysokým glykemickým indexom, ktoré rýchlo dodajú energiu, ale iba na krátky čas. O chvíľu človek pociťuje hlad, ktorý zaháňa najčastejšie sladkosťami. Najhoršie je, že nespálený cukor sa mení na tuk! Ak máte problém s tukom v brušnej oblasti, môže to byť spôsobené konzumáciou bieleho chleba.

CELOZRNNÝ CHLIEB obsahuje celé zrnká obilnín resp. všetky tri zložky obilniny, vďaka čomu si zachováva veľké množstvo zdraviu prospešných živín:

  • Vláknina obsiahnutá v celozrnnom chlebe zasýti, pomáha pri procesoch trávenia a pri vyprázdňovaní,
  • životne dôležitým pomocníkom zdravej nervovej sústavy a imunitného systému je vitamín B6,
  • zinok je priateľom zdravej a krásnej pokožky a vlasov,
  • chróm je živinou, bez ktorého sa nezaobíde proces chudnutia,
  • esenciálne mastné kyseliny, vitamín E a horčík sú nenahraditeľnými látkami.

Ako zistiť, či je chlieb skutočne celozrnný?

Ak ide o balený chlieb alebo pečivo, dôsledne preštudujte etiketu. Celozrnná múka by mala byť v obsahu na prvom mieste. Veľmi často sa stáva, že v chlebe, ktorý je označený ako „celozrnný“, dominuje biela múka. Celozrnný chlieb sa od bieleho rozlišuje aj vizuálne. Je tmavší a pri konzumácii sú jasne badateľné mleté kúsky všetkých častí zrniek. Ďalším poznávacím znakom celozrnného pečiva je drobivosť. Zásadne nekupujte neprirodzene tmavý chlieb, zvyčajne je len prifarbovaný.


DISKUSIA K ČLÁNKU (6)

Diskusia k článku - Zabudnite na biele, dajte si radšej celozrnné a schudnite!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Zuzana111
Zuzana111
 23.2.2012 8:06

Ďakujem za rady a dúfam, že za pár mesiacov sa Ti pochválim, ako som to zvládla...smajlik - 10

 
miruska227
miruska227
 22.2.2012 10:00

Zumba je tiež vo svojej podstate typom intervalového tréningu (v sekcii zumby je aj článok na túto tému), 3-krát ti podľa môjho názoru stačí. Niekde som čítala, že 70 percent je strava a 30 šport! Do leta sedem kíl určite schudneš, o tom vôbec nepochybujemsmajlik - 7

 
Zuzana111
Zuzana111
 22.2.2012 9:56

miruska227: Ďakujem za rady a povzbudenie, ale mala by som ešte jednu otázku...chodím na zumbu 3x do týždňa, myslíš, že mi to zatiaľ stačí ????? Chcela by som zhodiť aspoň 7 kg do leta....Zuzana

 
miruska227
miruska227
 21.2.2012 16:23

Ešte by som rada pripomenula, že základom chudnutia sú správne informácie. Začni tak, že si budeš čítať články a prípadne robiť poznámky. Potom ti niektoré veci budú jasnejšie a budeš sa vedieť správne stravovať. Budeš sýta, zdravá a štíhla!

 
miruska227
miruska227
 21.2.2012 16:20

Ahoj Zuzana, v prvom rade vylúč zo stravy sladkosti a biele pečivo. Zabudni na drastické diéty a prehnané športovanie. Aj v chudnutí treba myslieť a hlavne pomaly ďalej zájdeš. Odporúčam Ti články, ktoré sú v sekcii zdravie. Dozvieš sa tam, aké bielkoviny, tuky a cukry jesť, či nejesť. Čo sa týka športu jednoznačne intervalový tréning, pri ktorom sa najlepšie spaľujú tuky a formuje postava. Odhodlanie máš, tak verím, že ti vydrží. Ak by ti nebolo niečo jasné, kľudne založ diskusiu a rada poradím!!!! Držím palce!

 
Zuzana111
Zuzana111
 21.2.2012 13:33

Ahoj Mirka, začínam cvičiť a pravdu povediac, som už na seba nahnevaná a tak chcem doslova makať. Viem, že dôležitá je strava a tak musím jednoznačne začať ňou...prosím poraď..Z

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.