Spaľujte rýchlejšie ranným behom

Adela Jasenovcova

Radi by ste behom schudli a nabili sa energiou na celý deň? Skúste ranný beh. Poradí vám Gabriel Švajda, tréner, úspešný bežec a navyše ambasádor značky adidas.

Spaľujte rýchlejšie ranným behom
Zdroj: adidas
12. JUL 2018

Ak tvrdíte, že nie ste ranné vtáča, ale skôr nočná sova, presvedčíme vás, aby ste svoje návyky prehodnotili. Je dokázané, že biologické hodiny pracujú ľuďom plus mínus rovnako. Ráno s čistou hlavou prosto zabehnete viac.

Dáme vám hneď 4 dôvody pre ranný beh. Poradí a inšpiruje Gabo Švajda.

1. Rýchlejší metabolizmus

Pokiaľ bežíte na lačný žalúdok, vaše telo berie energiu ešte z predošlého dňa. Večeru strávite až ráno. Po behu je dobré doplniť všetky zložky stravy: bielkoviny, sacharidy, aj tuky. Po dlhom behu najmä sacharidy. Telo celý deň ide v rýchlejšom móde a spaľuje viac kalórií. O to viac, ak zaradíte aj intervaly, to znamená striedanie rýchlych a pomalých úsekov, cca po 200 metroch. Stačí, ak si poviete, že bežíte rýchlo po najbližšiu lampu a potom zvoľníte. Metabolizmus sa takto zrýchľuje až o 20%. Je pravdepodobné, že po výdatnom behu sa zdravo naraňajkujete a skutočne si dáte pozor na jedlo počas celého dňa. Telo začne spaľovať asi až po 40 minútach behu. Aby sa telo formovalo, tak treba asi hodinku. Záleží, v akom tempe sa beží. Striedanie tempa zrýchli celkovo beh. Gabo radí, že je dobré na začiatku behať nalačno, kým sa nastaví metabolizmus.

gabo bezi

2. Zaručený spánok

Podľa štúdie The Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) sa po 16 týždňoch behu zlepšujú problémy nespavosti a rôzne iné poruchy spánku. Podľa výskumu Northwestern University Feinberg School of Medicine existuje priamy súvis medzi spánkom, zdravím a behom. Lekári odporúčajú behať ráno 30-40 minút v pomalom tempe a doplniť po športe tekutiny a minerály.

3. Zlepšenie psychiky

Náročný deň v práci alebo v rodine môže vniesť do života dosť stresu a nepohody. Ranným behom sa naštartujete a zabezpečíte si prísun endorfínov a dobrých pocitov hneď po prebudení. Nabijete sa energiou, hoci sa vám zo začiatku nebude chcieť veľmi vstávať z postele, myslite na to, že nielen telo trénujete, ale aj myseľ. Po 21 dňoch vzniká návyk, skúste to vydržať. Gabo tvrdí, že sa občas treba aj premôcť. Spraviť si z ranného behu rituál. Úspešní ľudia behávajú ráno. Telo aj myseľ sa lepšie pripravia na povinnosti.

Najťažší je prvý krok z dverí. Po ňom je to už vyhraté. Večer si treba všetko nachystať, nestrácať čas. Najjednoduchšia cesta je stanoviť si pevné dni v týždni a tomu prispôsobiť diár. Povedať si, že idem behať v pondelok, stredu, piatok a niektorý deň cez víkend. A vydržať.

beh

4. Úspora času

Otázkou je, kedy a koľko. Hneď po zobudení má telo nižšiu teplotu ako vo večerných hodinách. Skúsení atletickí tréneri sa zhodujú, že človek podá lepší výkon poobede než ráno. Avšak večer nemusí byť natoľko čerstvý a odhodlaný pre svoj tréning. Môže sa stať, že budete natoľko unavení napríklad z práce alebo rodinných povinností, že na tréning vám už nezostane energia. A to sa vám pri rannom behu jednoducho nemôže stať. Máte totiž istotu, že keď si ráno zabeháte, nič vám váš plán nepokazí. Gabo odporúča behať ráno aj preto, že ranná aktivita má vplyv na celý deň, na celkový výkon. Nemyslíte na to, že vás čaká ešte tréning a môžete sa sústrediť na prácu. Ak beh odložíte, riskujete, že vám do toho niečo skočí.

Tenisky sú základ

Drive a výbušnosť je rozhodne vyššia ráno, no nie vždy máte na to priestor a čas. Telo sa prirodzene budí okolo 5-6 hodine ráno, kedy sa presúva z fázy hlbokého spánku do ľahkého spánku a obuť tenisky môžete prakticky hneď. Ak vám sedí strih, farba a typ, môžete si ich pokojne položiť aj k posteli a tešiť sa na ráno. Nezabudnite, že tenisky sú základ, mali by spĺňať základné atribúty, hoci za vás samé neodbehnú. Mali by byť pohodlné a ideálne, ak si ich vyskúšate najskôr na krátkom behu.Gabo tenisky aj testuje. Je to súčasťou jeho profi práce. Hovorí: „Tenisky sú najdôležitejšie aj pre úplných amatérov. Záleží, aký majú došľap, koľko vážia, prípadne koľko a na akom povrchu behávajú. Najnovšie bežecké tenisky adidas SOLARBOOST hodnotím ako ambasádor značky adidas veľmi pozitívne - sú mäkšie, špecifické, širšie, majú nízku hmotnosť a sú veľmi pohodlné. Vďaka technológii BOOST výborne tlmia na pevnom povrchu. Sú vhodné pre hobby aj profi bežcov, či už na tréningy alebo na preteky."

tenisky

Príbeh Gabriela Švajdu. Ako sa stal z flákača športovec

Žil rebelským životom, vymetal bary. Postavil sa 8.1.2015 na váhu a vážil 84 kg, keď robil mesiac na Vianočných trhoch. Bol vtedy bez práce. Povedal si, že to takto nejde ďalej. Sám od seba začal klusať. Má odloženú aj fotodokumentáciu, ako postupne chudol. Na ČSOB maratóne 29.3.2015 zabehol maratón za 2:36 ako najlepší Slovák, čiže po troch mesiacoch tréningu sa udial takmer zázrak. Skončil na 7.mieste. "Sám som si nastavil prípravu a išiel som. Skúšal som aj trénera, ale najlepšie sa poznám sám. Viem, čo moje telo potrebuje. O dva týždne neskôr som v Nemecku zabehol ešte lepšie 2:29, bol som dokonca šiesty. Možno mám aj predispozície, ale išlo najmä o systematický tréning."

Potom sa to už nabaľovalo. Začali sa ozývať obchodní partneri, sponzori, médiá. Beh mu zmenil život, motivuje ľudí, hoci beh neznášal, miloval futbal. Dodáva: "Bez vysokej školy chodím prednášať, dávam inšpiratívne rady, ako zmeniť svoj život. Všetko som si nastavil tak, že vďaka behu sa nemám za čo hanbiť. Všetko sa môže otočiť, keď človek veľmi chce a ide si za svojím cieľom.“

gabo pribeh


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Spaľujte rýchlejšie ranným behom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2157
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.