19. FEB 2013

Odborníci prezradili najnovšie novinky zo športu a zdravia. To musíte vedieť!

Pár dní dozadu sa konala odborná konferencia "Aby šport nebolel", na ktorej sme mali zastúpenie ako mediálny partner. Konferencie sa zúčastnilo mnoho ľudí a odborníci prišli so skvelými novinkami, ktoré vám postupne predstavíme. Čo sa tam dialo a mali by ste o tom vedieť?

Prinášame vám zopár zaujímavých poznatkov a postrehov, ktoré odzneli z úst odborníkov na konferencii “Aby Šport Nebolel” 9. 2. 2013 v Bratislave. Každý si tu nájde zo svojej oblasti to, čo ho zaujíma. Konferencia bola zameraná na šport a zdravie všeobecne, takže každý si prišiel na svoje. Niektorým témam sa venovala väčšia a detailnejšia pozornosť, nakoľko väčšina účastníkov boli aktívni športovci.  

Prinášame vám krátky sumár z jednotlivých príspevkov slovenských a českých odborníkov na cvičenie a zdravý životný štýl. Niektoré príspevky boli naozaj zaujímavé a práve tie vám prinesieme podrobnejšie.

Treba vysunuté platničky operovať?

Ak máte vysunuté platničky v driekovej časti, ale nemáte bolesti, operačné riešenie nie je nevyhnutné. Mali by ste to brať ako žltú kartu – že vaša chrbtica má problém a treba sa jej začať venovať. Ľudia majú skoliózu, trpia bolesťami, no dlhodobo to ignorujú, až kým nie je neskoro. Základom je pravidelné cvičenie na spevnenie svalového korzetu – čiže CORE. (MUDr. Bruno Rudinský, CSc, Nové Zámky)

Existuje dobrá bolesť?

Prekonali ste zranenie a začínate znova so športom? Podľa fyzioterapeuta Ščerbanovského : Najčastejšia chyba športovcov, hneď prvý deň po rekonvalescencii , je dopriať si plnú dávku tréningu. Netrpezlivosť? To je hotová diagnóza. U niektorých jedincov takmer neliečiteľná. “ Cítite stále bolesť v postihnutom mieste a neviete, či môžete už športovať alebo ešte nie? Najlepšie je o bolesti a jej charaktere hovoriť so svojím fyzioterapeutom a podľa toho prispôsobiť rehabilitáciu. (Ing. Vladimír Ščerbanovský – fyzioterapeut, Košice)

Drahá obuv – záruka kvality?

Bohužiaľ, v dnešnej marketingovej dobe si človek nemôže byť ničím istý. Akokoľvek drahá obuv nie je zárukou, že vám spraví dobre. O super drahých, super špeciálnych univerzálnych vložkách nehovoriac. Ak cítite, že by ste mohli mať problémy s došľapovaním pri behu, najlepšie riešenie je vyhľadať pomoc pedológa, resp. podiatra. (MUDr. Vladimír Hostýn, MPH)

Trápia vás varixy?

Ak vás trápia varixy, športom si môžete pomôcť, ale aj uškodiť. Medzi odporúčané športy patrí: chôdza, beh, cyklistika, beh na lyžiach, plávanie. Vyhnúť by ste sa radšej mali silovým športom, tenisu, lyžovaniu, doskovým športom. Dôležité je podotknúť, že zázračný liek na varixy neexistuje a takmer nič z produktov, ktoré poznáte z reklám nefunguje. Pravdepodobne najlepšie účinky zaznamenávajú flavonoidy. Na varixy pomáhajú aj kompresné podkolienky. Musia však byť spravené tak, aby najviac sťahovali pri členkoch a smerom ku kolenám tlak musí klesať. (MUDr. Ján Postulka, kardiológ, Bratislava)

Tréning cyklistu v prípravnom období

Mottom prípravného obdobia cyklistu je:

“Čím menej, tým lepšie z pohľadu intenzít”
“Čím viac, tým lepšie z pohľadu objemov”.

Vyššie a vysoké intenzity ANO v tomto období, ale len a zásadne NECIELENE, krátkodobo ( desiatky sekúnd a niekoľko minút ), aj keď OPAKOVANE. (MUDr. Karel Martinek, lekár českých profesionálnych cyklistov, Praha)

Máte časté zranenia a bolieva vás chrbát? Posilnite CORE !

Atletické (športové) aktivity ako aj aktivity bežného života vyžadujú zrýchlenie, spomalenie aj dynamickú stabilizáciu. Preto je potrebná optimálna nervovo svalová účinnosť CORE – čiže stred tela, ktorý označuje svaly trupu v oblasti bedier, pánve a brucha. Pevný stred tela podporuje silové schopnosti organizmu. Na jej zdokonaľovanie slúži funkčný tréning, ktorý sa zameriava na rozvoj funkčnej sily a nervovo svalovej účinnosti a stabilizuje celý pohyb človeka počas pohybov. (Mgr. Maroš Molnár, kondičný tréner-Molfit)

Chcete zlepšiť svoj športový výkon ? Pridajte aj tréning sily !

Na dosiahnutie perfektného športového výkonu pri štruktúrovaní športového tréningu jednoznačne patrí aj tréning sily. Pri plánovaní tréningu by sme mali brať do úvahy svoje silové schopnosti, naše priority, špecifickosť športu (adaptujú sa iba tie svaly, ktoré sú zaťažované) a určiť najvýhodnejší režim cvičenia pre charakter nášho športu. (PaedDr. Roman Buček, PhD, športový riaditeľ SOV)

Zdravá výživa, cesta ku zdraviu

V dnešnej strave majú ľudia veľké medzery. Minimálně 1/3 populácie trpí určitými nedostatkami vo výžive, majú monotónny a nevyvážený jedálniček a absentujú biologicky hodnotné potraviny, napr. zelenina, ovocie, strukoviny a ryby. V množstve smerov alternatívnych výživových smerov existuje veľa chýb, na ktoré upozornil Mgr. Chadim. V prednáške sa hovorilo o tom ako správne nastaviť stravu pri alternatívnom výživovom smere, ktoré sú v poslednej dobe veľmi často praktikované hlavne medzi jedincami usilujúcimi sa o zdravý životný štýl. (Mgr. Vlastimil Chadim, NUTRICOACH )

Rýchla pomoc pri bolesti, po úrazoch môže byť aj AKUPUNKTÚRA

Umenie diagnostiky v orientálnej medicíne znamená rozpoznať telesné a psychické zmeny ešte skôr ako sa prejavia bolesťou, alebo už vo vážnom štádiu rozvoja ochorenia. Akupunktúra a akupresúra sú staré liečebné metódy, ktorými sa dajú ovplyvniť procesy v živom organizme, najčastejšie zmierniť bolesti. Skúsenosťami sa človek presvedčil, že úľavu od rozličných ťažkostí môžeme dosiahnuť fyzikálnym vplyvom na určité, vždy presne lokalizované body na tele – aktívne body ( napr. vpichom ihly, tlakom, teplom, chladom, elektrickým prúdom). (MUDr. Danuša Siveková, Ambulancia akupunktúry, Bratislava )

Rozhýbte sa a budete starnúť pomalšie …

Problémom dnešných vyspelých krajín nie sú už infekčné choroby, ale poruchy imunity, ktoré sú základom civilizačných ochorení, ktoré sa prejavujú nárastom nádorových ochorení, alergickými a autoimunitnými ochoreniami.Hlavnými príčinami vzniku týchto ochorení sú okrem genetickej predispozície hlavne životný štýl a životospráva. Najlepšia prevencia je prostredníctvom 5S – zdravá STRAVA, dostatok SPÁNKU, veľa SMIECHU a ŠPORTU A SPOKOJNÝ život v kruhu svojich blízkych, so všetkým, čo k tomu patrí….:-). (MUDr.Bergendiová Katarína, PhD)

Zdroj: Partner portálu, Abyšportnebolel.sk

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Odborníci prezradili najnovšie novinky zo športu a zdravia. To musíte vedieť!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.