21. MAR 2013

Kvalitným spánkom k zdraviu

redakcia

Viete, že 21. marec patrí Medzinárodnému dňu spánku? Kvalitný spánok, ktorý dnes mnoho ľuďom chýba, je neoddeliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu. A preto si musíme povedať, ako si zabezpečiť zdravý a dostatočný spánok.

Naše staré matere si ešte pamätajú na časy, kedy sa chodilo spať so sliepkami a vstávalo vtedy, keď kohút prvá krát zakíkirikal. Potom prišla televízia, neskôr počítače, všetko vecičky, ktoré začali predĺžovať náš odchod do postele a mnohým sa stali vernými spoločníkmi spánku. A tak niet divu, že takto prichádzame o kvalitný spánok. Mimochodom viete, že spánok poskytuje nielen oddych, ale aj lieči?

Spánok nás lieči

Je to naozaj jednoduché. Stačí dodržiavať pravidelný rytmus chodenia spať, ako aj vstávania. Rovnako dôležité je spávať v tme a pokoji, preto sa pokúste zariadiť si svoju spaciu izbu tak, aby vás v nej nič nerušilo.Takto si dokážete udržiať dobré zdravie. Rozhodne sa vyvarujte zaspávaniu pred televízorom alebo pri počúvaní hudby. Napríklad neodporúča sa zapínať biele svetlo pri prebudení v noci. Ak sa v noci zobudíte s potrebou ísť na záchod, napiť sa alebo vstať k dieťaťu, použite radšej nočné osvetlenie, najlepšie červené svetlo. Ide o to, že takéto svetlo nenaruší svojou vlnovou dĺžkou syntézu melatoninu v našom mozgu.

Zázračný hormón

Za najlepší liek proti nespavosti sa považuje melatonin. Tento hormón je často krát označovaný aj ako zázračný hormón ovplyvňujúci starnutie, nádorové ochorenie a imunitu. Má aj mnoho iných účinkov, ktoré ovplyvňujú fyziologické funkcie. Na čo všetko melatonin vplýva? Je toho naozaj dosť, napríklad obeh krvi, krvný tlak, produkciu pohlavných hormónov, metaboliznus tukov, cukrov a bielkovín, ako aj naše správanie a psychologické reakcie.

Musíme však zdôrazniť, že melatonin sa nám vytvára iba v tme. Tak ako sme už spominali, zaspávajte v absolútnej tme bez svietiacich lámp alebo blikajúcich televízorov. Hlavne deti by mali spať v tmavých a tichých miestnostiach.

5 overených tipov pre kvalitný spánok

  • zabezpečte si dobrú posteľ a kvalitný matrac
  • v spálni by sa nemalo nachádzať nič, čo vám pripomína prácu a môže narušiť váš spánok (hodiny, telefón, blikajúce lampy, atď.)
  • zvyknite si zaspávať v rovnaký čas
  • pred spaním izbu dobre vyvetrajte
  • minimáne dve hodiny pres spaním nejedzte. Zbytočne vám bude ťažko na žalúdku a budete sa na ten pocit budiť alebo nezaspíte vôbec.

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kvalitným spánkom k zdraviu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.