8. AUG 2012

Kedy hovoríme o zdravom chudnutí?

Mirka

Koľko je zdravé za mesiac schudnúť? Je hmotnosť ideálnou metódou merania úspešnosti zdravého chudnutia alebo existujú efektívnejšie prostriedky?

Snom každého z nás je schudnúť ľahko, rýchlo a najmä trvalo. Bohužiaľ, očakávať zázračné výsledky, je zbytočným mrhaním času. Zdravé chudnutie si vyžaduje úsilie, čas a pozitívny prístup. Závisí od zloženia jedálneho lístka, miery športovej aktivity, metabolizmu a individuálnych osobitostí.

Od chudnutia očakávame predovšetkým stratu hmotnosti, hoci patrí medzi najmenej podstatné veličiny. Oveľa dôležitejší je vizuálny výsledok v zrkadle, psychická pohoda, pevné zdravie, obvodové miery, množstvo telesného tuku či miera kondície.

Hmotnosť a zdravé chudnutie

Za zdravý spôsob chudnutia sa považuje hmotnostný úbytok 2 až 4 kilogramy mesačne, ktorý možno dosiahnuť redukciou denného príjmu v množstve 500 až 1000 kalórií. Ľudia, ktorí trpia veľkou nadváhou, môžu v prvých fázach chudnutia stratiť oveľa väčšie množstvo kilogramov. Ide o bežný jav, ktorý sa postupom času upraví, pretože z tela sa najskôr vylučuje najmä voda.

Váha môže byť dobrým pomocníkom, ale iba vtedy, keď je kombinovaná s inými spôsobmi merania úspechu zdravého chudnutia (napr. obvodové miery). Kontrola hmotnosti sa neodporúča častejšie ako raz do týždňa. Vážime sa ráno pred jedlom v rovnakom oblečení. V niektorých obdobiach môže váha kolísať, napríklad v období menštruácie, preto sa netreba zbytočne znepokojovať.

Obvodové miery a telesná analýza sú ideálnymi kontrolnými mechanizmami zdravého chudnutia

Všetci dobre vieme, že zdravé chudnutie sa nezaobíde bez úpravy stravy, kardio tréningu a silovej aktivity. Ak ste sa rozhodli chudnúť touto cestou, v čo pevne veríme, hmotnosť by mala byť iba doplnkovým kontrolným prostriedkom. V oveľa väčšej miere sa treba sústrediť na základné obvodové miery – pás, boky, stehná, hrudník a biceps. Namerané údaje je potrebné zapisovať si do tréningového denníka v pravidelnom časovom harmonograme, pretože takto sa stávajú pomocníkmi pri kontrole dosiahnutých výsledkov.

Skvelú vypovedaciu hodnotu má telesná analýza. Vykonáva sa prostredníctvom špeciálnych váh, ktoré okrem hmotnosti podávajú aj omnoho dôležitejšie údaje – percento tuku, vody a svalov v tele. V prípade, že chudnete naozaj zdravo, percento telesného tuku bude postupne nahrádzané cennou svalovou hmotou.

Čo vidíte, keď sa pozeráte do zrkadla?

Pohľad do zrkadla, prípadne fotografia, môže mať pomerne veľkú vypovedaciu hodnotu o úspešnosti chudnutia. V mnohých prípadoch je váhový úbytok minimálny (najmä pri silovom tréningu), ale obraz v zrkadle môže byť maximálne potešujúci. Ak vás napriek tomu hmotnosť hnevá, prestaňte sa vážiť a využívajte ostatné odporúčané kontrolné mechanizmy zdravého chudnutia.

Zdravie, psychická pohoda a dostatok energie musia hovoriť jasnou rečou!

Zdravé chudnutie je zárukou dobrého fungovania organizmu, psychickej vyrovnanosti a dostatku energie počas celého dňa. Ak sa cítite unavení, podráždení, trpíte zdravotnými problémami, s najväčšou pravdepodobnosťou robíte niečo zle. Organizmus vás varuje, že nastal čas nedostatky vo vašom životnom štýle a chudnutí odstrániť.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kedy hovoríme o zdravom chudnutí?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 856
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.