BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?

V dnešnej dobe je iba malé percento ľudí spokojné so svojimi proporciami. Oveľa viac je tých, a sú to prevažne ženy, ktorí so svojou hmotnosťou a postavou nie sú spokojní a chcú ju zmeniť. Najčastejšie schudnúť. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí chcú pribrať, ale je ich výrazne menej. Obe skupiny sa určite dostanú k pojmu BMI.

BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?
Zdroj: GerryImages/Pixabay.com, CC0
22. JAN 2018

Čo je to BMI?

Body Mass Index – index telesnej hmotnosti. Ide o metódu, ktorá určuje hranice prijateľnej telesnej hmotnosti u dospelej osoby zo zdravotného hľadiska vzhľadom k zdravotnému riziku. Norma BMI je 18,5 až 24,9.

Na výpočet BMI sa používa vzorec BMI

bmi

v ktorom je:

m – hmotnosť v kilogramoch
h – výška v metroch

Čo sa dá zistiť na základe výsledkov BMI

BMI nižšie ako 17,5 je základnou charakteristikou a jedným z prejavov mentálnej anorexie.

BMI pod 18,5 – podváha

Vaša hmotnosť je veľmi nízka a môže predstavovať určité zdravotné riziko. Preto by ste sa mali snažiť zvýšiť ju a dosiahnuť prijateľné hodnoty BMI. Vhodne sa stravujte a začnite s pravidelným posilňovacím cvičením.

BMI 18,5 – 24,9– normálna hmotnosť

Vaša hmotnosť je v rámci normy. Riziko vzniku zdravotných problémov vzhľadom k telesnej hmotnosti nehrozí, a preto ani redukcia hmotnosti zo zdravotného hľadiska nie je nevyhnutná.

BMI 25 – 29,9 – nadváha

Vážite viac ako je optimálne a riziko vzniku zdravotných komplikácii je mierne zvýšené. Miera zdravotného rizika závisí od doby pretrvávania nadváhy a s pribúdajúcim vekom sa zvyšuje. Snažte sa preto zbaviť nadváhy čo najskôr. Znížte množstvo prijatej stravy a kontrolujte jej zloženie. Aspoň hodinu denne sa venujte fyzickému pohybu. Povzbudením môže byť zistenie, že redukcia nadváhy netrvá príliš dlho a návrat k normálnej telesnej hmotnosti je obyčajne bezproblémový.

BMI nad 30 – obezita

S BMI vyššou ako 30 ste sa zaradili medzi obéznych. Nadmerné množstvo tuku mení vaše telesné proporcie, znižuje fyzickú zdatnosť, negatívne vplýva na zdravie a významne ovplyvňuje správanie a prežívanie. Dýchavičnosť, nadmerné potenie a únava sú typické prejavy tela obézneho človeka.

Obéznych ohrozujú viaceré zdravotné problémy:

  • srdcovo-cievne ochorenia,
  • cukrovka,
  • zvýšený cholesterol,
  • bolesti kĺbov a chrbtice,
  • zníženie imunity,
  • nádorové ochorenia,
  • žlčníkové kamene...

Pridružujú sa psychosociálne komplikácie ako je znížené sebavedomie, sklon k depresii a úzkosti, problémy v partnerských vzťahoch, obmedzenie možnosti profesijného uplatnenia, sociálna izolácia. Príznaky prvých zdravotných problémov sa obyčajne rozvinú najneskôr do piatich rokov od vzniku obezity.

Obezita výrazne znižuje kvalitu života a ohrozuje zdravie. Vyhľadajte preto čo najskôr odbornú pomoc a schudnite. Redukčný program rozhodne absolvujte pod odborným vedením.

Klady a zápory metódy BMI

Klady

Metóda BMI je medzinárodne uznávané kritérium pre hodnotenie rozsahu alebo stupňa telesnej hmotnosti vo vzťahu k zdravotnému riziku. Metóda je jednoduchá a rýchla, kedykoľvek ju možno zopakovať, pre bežnú prax postačuje a je vhodná.

Zápory

Metóda BMI nehodnotí podiel tuku, beztukovej hmoty a ďalších telesných tkanív na celkovej telesnej hmotnosti. Nehodnotí distribúciu tuku v tele, kvalitu telesných tkanív a nezohľadňuje body image.

Skreslený výsledok v neprospech BMI môže byť napríklad u športovcov, ktorí majú zvýšené množstvo svalového tkaniva a samozrejme aj u tehotných žien.

Napriek tomu, že každý kulturista by vyšiel ako človek s nadváhou, je táto metóda relatívne presná a pre bežného človeka predstavuje rýchly prostriedok na zistenie telesnej hmotnosti. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2058
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.