8. OKT 2015

Raňajky ako súčasť boja proti obezite

Júlia Rašlová

Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Názory o tom, či je potrebné raňajkovať, sa však rôznia. 

Na ilustráciu toho, či je ranné jedlo pre nás naozaj dôležité, použijem jednoduché prirovnanie. Raňajky sú pre náš organizmus palivo tak, ako pre auto benzín. Predstav si  situáciu, že potrebuješ cestovať autom napríklad do Košíc. Ráno zistíš, že máš prázdnu nádrž. Čo urobíš ako prvé? Pôjdeš predsa na čerpaciu stanicu a auto natankuješ. Takto podobne funguje aj naše telo. Ak mu ráno nedodáš dostatok energie na celý deň, čoskoro príde únava, nervozita alebo bolesť hlavy. Raňajky štartujú organizmus do nového dňa po osemhodinovom spánku. Zabezpečia, že tvoj metabolizmus bude celý deň fungovať na 100 percent. Nehovoriac o tom, že pravidelné raňajky sú súčasťou boja proti obezite.

  • Tí, ktorí ráno pravidelne raňajkujú, stravujú sa počas dňa rozumnejšie. Nemajú potrebu konzumovať kalorické jedlá. Naopak, tí, ktorí neraňajkujú vôbec, často siahajú po tučných jedlách. Majú pocit, že sú stále hladní, a tak medzi jednotlivými jedlami ešte stále niečo zobkajú.

Ako majú  vyzerať raňajky pri chudnutí?

Raňajky majú tvoriť 25 % celkového denného príjmu a mali by byť kvalitné a pestré. Redukčná zdravá strava je menej kalorická ako bežná zdravá strava. Mysli na to aj pri zostavovaní raňajok. Dnes je v móde dať si na raňajky smoothie. Je úžasné do seba dostať za krátky čas vitamínovú bombu. Ale pozor, pri pridávaní semienok, kokosového oleja a orechov treba myslieť na to, že zo zdravého nápoja nechceš urobiť kalorickú bombu. To isté platí pri raňajkových kašiach s orechmi alebo semienkami. Ako hovorili naše staré mamy: všetko s mierou. Raňajky  nesmú zaťažovať trávenie. Nemali by sme byť po nich unavení a ospalí, ale plní energie.

Ja dodnes raňajkujem celozrnný chlieb alebo pečivo. Vždy s kvalitnou bielkovinou, ako je šunka s vysokým obsahom mäsa alebo vajce, poprípade syr. Veľmi rada mám domáce nátierky. Samozrejme, na tanieri nemôže chýbať kopec zeleniny. Skúšala som raňajkovať aj ovsené vločky alebo ovocie, bohužiaľ, dlho mi to nevydržalo. Aj pri výbere raňajok platí individualita organizmu. Vždy som sa vrátila k môjmu obľúbenému celozrnnému chlebu alebo pečivu. Aj ty si vyber raňajky, ktoré ti budú vyhovovať a dodajú ti energiu.

Ranný životabudič

Ráno, keď sa zobudíš, vypi tri deci vlažnej vody spolu s citrónovou šťavou. Do vody pridaj aj lyžičku trstinovej melasy. Trstinovej melase sa hovorí  čierne zlato. Je to hlavne preto, lebo je plná vitamínov a minerálov. V trstinovej melase sa nachádza okrem iných minerálov aj železo, ktoré sa za pomoci vitamínu C najlepšie vstrebáva do organizmu a to do dvoch hodín po prebudení. Týmto nápojom nielen naštartuješ metabolizmus, ale svojmu organizmu dodáš aj zdraviu prospešné látky. Do tridsať minút sa naraňajkuj.

Vyber si raňajky podľa chuti

  • bylinkové čaje: žihľavový čaj a zelený čaj podporujú metabolizmus a spaľovanie tukov
  • voda, minerálka
  • polotučné mlieko: nezabúdaj, že sa neráta do pitného režimu
  • celozrnný chlieb alebo pečivo
  • domáca nátierka, ktorú si urobíš sama napríklad z tvarohu, cottage cheese alebo z tuniaka
  • kvalitná šunka
  • tvrdý syr do 30 % tuku v sušine
  • vajce (uvarené alebo ako omeleta)
  • cottage syr, ovčí syr, kozí syr
  • na chlieb si natri termizované nátierky alebo kvalitné maslo
  • nepoužívaj stužené rastlinné tuky
  • kyslomliečne výrobky, biely jogurt
  • raňajkové kaše napríklad ovsená, pšenová, pohánková: pozor však na množstvo a suroviny, ktoré do kaše primiešaš
  • oriešky a semienka napriek tomu, že sú zdravé, sú aj kalorické
  • nikdy si nezabudni k raňajkám dopriať veľa zeleniny alebo ovocia

Ak chceš zdravo schudnúť, tieto potraviny  na raňajky zo svojho jedálneho lístka škrtni

  • plnotučné mlieko
  • plátkové a tavené syry
  • údeniny s vysokým obsahom tuku a múky
  • šunkové  salámy, párky
  • paštéty
  • kupované nátierky
  • ľahko rozotierateľné margaríny
  • kukuričné lupienky, kupované cereálie
  • biele pečivo
  • kysnuté sladké pečivo
  • koláče, štrúdle

Malý tip, ak ráno nestíhaš

Nachystaj si raňajky večer, zabaľ ich do potravinovej fólie a vlož do chladničky. Ráno ich stačí vybrať a zjesť, alebo si ich len hodiť do tašky a bežať do práce. Ak si naplánuješ pravidelné raňajkovanie, už nikdy na to nezabudneš. Prajem krásne rána s chutnými raňajkami.

Nabudúce: prečo sú desiata a olovrant také dôležité ako všetky jedlá počas dňa

Prečítajte si aj predchádzajúce diely seriálu o chudnutí: 

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Raňajky ako súčasť boja proti obezite

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.