26. OKT 2016

Posvietili sme si na cviklu. Je naozaj taká zdravá?

Vraj už jeden pohár cviklovej šťavy dokáže znížiť krvný tlak v priebehu niekoľkých hodín. 

Mnohé z účinkov červenej repy sú overené klinickými štúdiami, iné vychádzajú z poznatkov alternatívnej medicíny a ďalšie zo skúseností obyčajných ľudí, ktorým cvikla nejakým spôsobom pomohla.

Aká je realita? Pozrime sa na cviklu najprv z hľadiska jej zloženia. Sto gramov surovej cvikly obsahuje 43 kcal, 10 g sacharidov, z toho patria 3 g vláknine. V cvikle sa nachádza aj 1,6 g proteínov. O niečo zaujímavejšie je zastúpenie vitamínov a minerálov. 100 g cvikly pokryje odporúčané denné dávky (ďalej ODD) vitamínov nasledovne: provitamínu A na 1 %, vitamínu C na 8 %, vitamíny skupiny B okolo 2 – 3 % s výnimkou kyseliny listovej, ktorá tvorí 27 % ODD. Z minerálov a stopových prvkov je vo väčšej miere zastúpený mangán (16 % ODD), draslík (9 % ODD), horčík (6 % ODD), fosfor, meď  a železo (4 % ODD), sodík (3 % ODD), vápnik a zinok (2 % ODD) a selén (1 % ODD). Okrem toho je cvikla zdrojom antokyánov a ďalších antioxidantov (1).

Vybrané benefity červenej repy

Znižuje krvný tlak

Zaujímavú štúdiu uskutočnili vedci z Melbourne. Podľa záveru ich štúdie dokáže pohár repnej šťavy znížiť krvný tlak už v priebehu niekoľkých hodín. Tento benefit spájajú hlavne s prirodzene sa vyskytujúcimi dusičnanmi v repe. Do pokusu zapojili 15 žien a 15 mužov, pričom jedna skupina pila šťavu z 500 g cvikly a jablčného džúsu, druhá užívala placebo. Dobrovoľníkom bol tlak meraný každú hodinu (2). 

Podporuje športový výkon

Ak chcete podať lepší výkon pri cvičení, môže vám pomôcť práve cviklová šťava. Potvrdil to aj záver štúdie vedcov z Veľkej Británie – účastníci pokusu, ktorí pili pred cvičením šťavu z repy, dokázali vykonávať cvičenie o 16 % dlhšie ako ostatní (3).

Chráni pred rakovinou

S týmto záverom zasa prišli odborníci z Howard University vo Washingtone, aj keď pokus bol vykonaný na zvieratách. Červená repa je zdrojom antokyánov, ktoré patria medzi účinné antioxidanty chrániace bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Spájajú sa aj s posilnením pružnosti a pevnosti ciev. No a práve antokyánom sa pripisuje aj protirakovinový účinok (4).

Cvikla do jedálnička patrí

Cvikla má aj detoxikačné a imunitu posilňujúce účinky vďaka fytochemickým látkam i vitamínu C.  Navyše draslík znižuje krvný tlak, je nevyhnutý pre činnosť nervov a svalov. Kyselina listová pomáha znížiť riziko vývojových chýb u nenarodeného plodu. Mangán je nevyhnutý pre kosti, ale aj vnútorné orgány ako pečeň a obličky. Prospešné účinky na zdravie majú aj ďalšie látky v červenej repe, a preto rozhodne patrí medzi potraviny, ktoré sa oplatí zaradiť do jedálnička. Optimálne denné množstvo sú 2 až 3 dcl šťavy denne, pretože väčšie množstvá môžu spôsobiť tráviace problémy.

Náš tip: Pripravte si ešte dnes cviklovo-jablkové smoothie, ktoré detoxikuje i posilňuje.

Cviklovo-jablkové smoothie

Na prípravu budete potrebovať 1 cviklu, 1 mrkvu, 1 jablko, ½ ČL strúhaného zázvoru, na dochutenie citrónovú šťavu a na zriedenie 200 ml vody. Postup je jednoduchý – všetko dajte do fialového mixéra Nutribullet a o niekoľko minút máte k dispozícii zdravé a výživné smoothie dokonalej konzistencie.

Referencie: 
1.http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2348/2
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23231777
3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661447
4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23828331

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Detoxikácia - zbavte tela jedovTelo treba pravidelne detoxikovať. Ako na to?

Detoxikácia je niečo, čo naše telo robí prirodzene a opakovane. No sem-tam by sme mu mali troška pomôcť.

 

10 dôvodov, prečo si dať dnes zdravé a chutné smoothie10 dôvodov, prečo si dať dnes zdravé a chutné smoothie

Premýšľate, čo si dáte na desiatu či olovrant? Máme pre vás hneď 10 dôvodov, prečo by ste si mali zvoliť práve smoothie.

 

3 lahodné smoothie, ktoré dajú do poriadku trávenie3 lahodné smoothie, ktoré dajú do poriadku trávenie

Máte nafúknuté bruško, trápi vás plynatosť či zápcha? Naordinujte si chutné smoothie drinky s obsahom správnych prísad. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Posvietili sme si na cviklu. Je naozaj taká zdravá?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.