22. OKT 2015

Obed, ktorý zasýti aj pri chudnutí

Júlia Rašlová

Ani počas chudnutia sa nevzdávaj chutného obeda. To, že sa snažíš schudnúť, neznamená, že budeš jesť len šalátové listy. 

Aj pri sprísnenom stravovaní si môžeš uvariť jedlo, ktoré je nielen menej kalorické, ale aj veľmi chutné. Postačí ti len trocha fantázie. Ak máš naštudované suroviny, ktoré môžeš použiť, bude to pre teba hračka.

Čo môžem obedovať a nebáť sa, že prestanem chudnúť?

Naše staré mamy hovorili, polievka je grunt. Najmä v zimnom období dobrá polievka zahreje. Ak máš rada polievky, môžeš si ich dopriať nielen na obed, ale aj na večeru. Najvhodnejšie sú zeleninové polievky, ktoré nezahustíš múkou. Mám malý trik, ako neurobiť z polievky kalorickú bombu. Do hrnca vložím vždy viac zeleniny. Zalejem vodou cca 2 cm nad zeleninu. Keď je zelenina uvarená, štvrtinu zeleniny vyberiem, rozmixujem a vrátim naspäť. Polievka je pekne zahustená a nemá ani o kalóriu viac.

Polievky vhodné k obedu:

  • zeleninová polievka
  • rascová polievka
  • paradajková polievka
  • hríbová polievka
  • cuketová polievka
  • brokolicová polievka
  • vývar

Hlavné jedlo

Za vhodné hlavné jedlo môžeme považovať všetky druhy chudého a kvalitného mäsa. Ak máš možnosť, nakupuj mäso od regionálnych farmárov. Najlepšie je mäso z voľného chovu. Nezabudni zaradiť do jedálneho lístka ryby, ktoré spĺňajú všetky kritéria pre racionálnu výživu. Vždy kupuj ryby chladené. Nikdy nie mrazené. Nikdy nevieš, koľko mesiacov ryba v mraziacom boxe ležala. Keď si kúpiš chladenú rybu a nechceš ju hneď použiť, zamraz ju a do mesiaca použi.

Vhodné druhy mäsa:

  • kuracie
  • morčacie
  • teľacie
  • bravčová panenka
  • chudé hovädzie
  • divina
  • ryby, morské ryby
  • plody mora

Môžem  si dopriať prílohy?

Dodnes sa držím pravidla nekonzumovať spolu v jednom jedle bielkoviny a sacharidy. Je to zvyk. Ak sa však nevieš prílohy vzdať, mám tu pre teba malú radu. Nalož si na tanier iba ¼ prílohy z celkovej porcie. Znamená to, že prílohy je menej ako mäsa  a zvyšok doplň čerstvou zeleninou. Prílohy konzumuj varené, dusené alebo grilované. Nikdy si nenakladaj na tanier hranolky, krokety, pretože obsahujú zbytočne veľa tuku. Pozor si daj aj na rozvarenú ryžu alebo cestovinu. Čím dlhšie ich varíš, tým majú vyššiu kalorickú hodnotu. Dlhým varením sa strácajú aj nutričné hodnoty potravín. Vždy upravuj prílohy a zeleninu na skus.

Vyber si prílohu, ktorá ti chutí

  • zeleninové šaláty
  • dusená zelenina
  • zelenina varená v pare
  • varené zemiaky
  • celozrnná ryža
  • quinoa
  • bulgur
  • pšeno

Mám chuť na cestoviny, čo s tým?

Ani pri chudnutí sa nemusíš vzdať cestovín alebo ryže. Samozrejme, v celozrnnom prevedení. Mysli na to, že potrebuješ, aby ťa zasýtili na dlhšiu dobu. Vhodné je ich  kombinovať so zeleninou, olivovým olejom a bylinkami. Vždy nájdeš alternatívu, ktorá je chutná a neuškodí tvojmu chudnutiu. Daj si však pozor na veľkosť porcie, aby si to neprehnala. Komplexné sacharidy dokážu udržať hladinu cukru v krvi dlhšie a ty neprepadneš vlčiemu hladu. Aj tu však platí pravidlo. Pri chudnutí konzumuj sacharidy len v doobedňajších hodinách alebo v rámci obeda.

Komplexné sacharidy ako hlavné jedlo

  • celozrnné cestoviny
  • celozrnná ryža
  • pšeno
  • bulgur
  • quinoa
  • pohánka

Stravujem sa v závodnej jedálni, čo s tým?

Aj keď sa stravuješ v závodnej jedálni, alebo chodíš do reštaurácie na menu, nemusí to byť pri chudnutí problém. Vyberaj si jedlá, ktoré sú pripravené na prírodný spôsob. Nekonzumuj omáčky podávané k mäsu alebo k cestovinám, nikdy nevieš, z čoho sú uvarené. Ak máš možnosť, vždy si dopraj k jedlu veľký zeleninový šalát. V dnešnej dobe sa jedálne a reštaurácie snažia vychádzať zákazníkom v ústrety. Je len na tebe, aké jedlo si vyberieš.

Ak  chceš chudnúť, nikdy nekonzumuj tieto potraviny:

  • vreckové polievky, zahustené polievky múkou
  • omáčky
  • kysnuté koláče
  • mastné mäso
  • vysmážané jedlá
  • vnútornosti, zabíjačkové špeciality
  • knedle
  • hranolky, krokety, zemiakovú kašu
  • pizzu,fastfood

Na záver

Vzdaj sa nevhodných spôsobov varenia, ako napríklad vyprážania. Radšej si jedlá upravuj dusením, varením, pečením, alebo grilovaním. Budú chutnejšie a nebudú kalorickou bombou.

Môj názor: Rezeň je len mäso obalené v starom pečive. Poznám  iné množstvo alternatív, keď si viem pripraviť chutné a zdravé jedlo. Teším sa na vás opäť o týždeň. Preberieme si chutnú večeru.

Zdroj foto: Zuzana Benčová

zdravedesiate

Prečítajte si aj predchádzajúce diely seriálu o chudnutí: 


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Obed, ktorý zasýti aj pri chudnutí

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

kalis@post.sk
kalis
 27.10.2015 14:31

s nekonzumáciou vnútorností nesúhlasím, predsa, keď sú vhodne pripravené a z kvalitného zdroja, tak prečo nie :)