3 omyly, ktorých sa dopúšťame pri chudnutí

Nikto nie je stopercentný, a preto by ani zdravá strava nemala byť pre nás „zvieracou kazajkou“. 

3 omyly, ktorých sa dopúšťame pri chudnutí
8. AUG 2016

Snažili ste sa schudnúť snáď tisíckrát, ale vaše úsilie vždy stroskotalo? Možno robíte niektorú z nasledovných chýb.

Riadite sa pravidlom všetko alebo nič

Predstava, že počas diéty si nemôžete dopriať ani kúsok čokolády či milované palacinky, je prinajmenšom desivá. Na jednej strane ste si vedomí, že bez dodržiavania pravidiel to nepôjde, no na druhej strane sme len ľudia, ktorí majú právo na odmenu aj v podobe niečoho nezdravého.

Čo s tým?

Je vhodné zaradiť do redukčného režimu tzv. „cheat day“ – teda deň, keď si ideálne raz za dva týždne doprajete všetko, čo sa vám zažiada bez toho, aby sa to negatívne odrazilo na vašej figúre. „Cheat day“ má dve hlavné výhody – dostatočne vás motivuje a tiež udrží v správnom chode váš metabolizmus.

Aj v prípade, že nechudnete, je nezmysel usilovať sa o 100-percentné dodržiavanie zásad zdravého stravovania.  To vás môže priviesť akurát tak k ortorexii (porucha príjmu potravy, keď sa človek stáva posadnutým zdravou stravou). Úplne dostačujúce je pravidlo 80/20, teda 80 % zdravej stravy a zvyšok môže patriť ostatným potravinám.

Podliehate aktuálnym trendom a „zaručeným“ diétam

Diéty sú stále lákadlom, ktorému mnohí podľahnú. Predstava rýchleho a ľahkého chudnutia je vábivá. Bohužiaľ, takto to nefunguje. Výsledkom rýchlych diét je zvyčajne nervozita, frustrácia a jojo efekt.

Takisto je aktuálne veľmi populárne vylúčiť z jedálnička určitú makroživinu, najčastejšie sacharidy. Lenže ak budeme dlhodobo držať napríklad vysokoproteínovú diétu, preťažujeme ľadviny a pečeň, a tiež riskujeme vznik osteoporózy, pretože vysoký príjem proteínov podporuje vylučovanie vápnika močom, nehovoriac o negatívnom ovplyvnení acidobázickej rovnováhy a ďalších faktoroch.

Čo s tým?

V prvom rade si treba uvedomiť, že diéta a ani zdravé stravovanie by nemalo byť o týraní. Z tohto dôvodu je dobré navštíviť buď skúseného odborníka na výživu, alebo sa riadiť zdravým rozumom – snažiť sa vyhnúť extrémom, denný energetický príjem neznížiť o viac ako 500 kcal a staviť na pestrú stravu so zastúpeným všetkých makroživín, teda bielkovín, tukov i cukrov vo vhodnom pomere.

Vynechávate raňajky a jete nepravidelne

Nepravidelná strava vedie ku kolísaniu hladiny cukru v krvi a následnému prejedaniu – mnohí z nás celý deň nejedia, večer vybielia chladničku a príjmu obrovské množstve energie, ktorú telo nedokáže spáliť, a tak priberajú. Vynechanie raňajok má zvyčajne za následok nedostatok energie, zníženú koncentráciu, nervozitu, spomalenie metabolizmu a tiež ovplyvní výber jedál počas dňa.

Čo s tým?

Ak nie ste zvyknutí raňajkovať, začnite postupne. Najprv si doprajte iba čerstvú ovocnú šťavu, postupne presedlajte na ovocie, teda porciu raňajok pomaly zvyšujte. Čo sa týka pravidelnosti, snažte sa jesť minimálne 3 razy denne, ideál je 5 – 6-krát denne v menších porciách. Zabezpečí vám to pocit sýtosti, stabilnú hladinu energie a fungujúci metabolizmus.

Riešením môže byť aj krabičková diéta

Ak jete nepravidelne, nezdravé a jednotvárne jedlá, skúste krabičkovú diétu. Vďaka nej bude váš jedálniček pestrý a znížite svoju hmotnosť bez toho, aby ste hladovali. Krabičková diéta ponúka viacero alternatív, teda každý si príde na svoje. 

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Prečo je dôležité viesť si stravovací denník?Prečo je dôležité viesť si stravovací denník?

Stravovací denník je užitočný pomocník, ktorý vám pomôže vydať sa správnou cestou za štíhlou postavou, zdravím a vitalitou. 

 

Návod od trénera, ako začať s cvičením pri nadváheNávod od trénera, ako začať s cvičením pri nadváhe

Máte nadváhu ako Evelyn a neviete, ktoré cvičenia sú pre vás vhodné? 

 

Aká je úloha zeleniny pri chudnutí?Aká je úloha zeleniny pri chudnutí?

Ktorá zelenina má najmenej kalórií, koľko jej môžeme zjesť a s čím ju skombinovať, keď sa snažíme zhodiť prebytočné kilá? 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová - redaktorka Cvičte.sk

Som manželkou úžasného chlapa, mamou malej nezbedníčky a milovníčkou zdravej a pestrej vegetariánskej kuchyne. Okrem toho je mojou vášňou písanie – niekoľko rokov sa venujem písaniu, editovaniu i copywritingu pre weby i časopisy. Svet zdravej výživy a vôbec zdravého životného štýlu ma fascinuje natoľko, že jedným z mojich snov je vlastné výživové štúdio. Aj preto sa v oblasti výživy stále vzdelávam. Som presvedčená o tom, že správne zvolenou stravou môže človek nielen schudnúť, ale aj vyriešiť rôzne zdravotné ťažkosti. Okrem toho som fanúšičkou pozitívneho myslenia a ako matka propagujem kontaktné rodičovstvo, pretože si myslím, že aj to je spôsob, ako zmeniť svet k lepšiemu.

https://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 omyly, ktorých sa dopúšťame pri chudnutí

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2523
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.