22. APR 2016

Skôr ako sa rozhodneš, že začneš chudnúť

Júlia Rašlová

Gratulujem, ak teraz čítaš tento článok, rozhodla si sa, že so sebou naozaj niečo urobíš. Alebo skôr so svojou postavou a svojím životom. 

Dnes ti poradím, akých chýb by si sa mala na začiatku chudnutia vyvarovať, aby tvoje snaženie bolo korunované úspechom.

Nedávaj si veľké  a nereálne ciele 

Je jasné, že každý, kto sa snaží  schudnúť, chce byť štíhly hneď teraz a rýchlo. Bohužiaľ, tak to nefunguje. Spomeň si, koľko výživových chýb si v živote urobila a ako dlho si si svoje nadbytočné kilogramy ukladala a pestovala. Neočakávaj, že za tri mesiace schudneš 20 kilogramov a nebudeš sklamaná. Nastav si menšie ciele, napríklad že týždenne schudneš 0,5-1 kilogram. Ak sa ti to zdá málo, choď k mäsiarovi a daj si odvážiť kilogram tuku. Myslím, že objem na váhe ťa prekvapí. Pomaly schudnuté kilogramy sú reálne udržateľné, aj keď sa občas neudržíš  a  zhrešíš.

Naštuduj si správne stravovanie 

Viem, že na internete je kopa rád o tom, ako sa najlepšie stravovať počas chudnutia. Človek môže mať v tom tak trocha chaos. Odporučila by som ti stránky, kde sa oblasti stravovania a výživy venujú naozaj odborníci. Ako ich spoznáš? Nejdú do extrémov, pri ktorých sa vylučujú určité druhy potravín, alebo je redukčná strava jednostranná. Odborníci na výživu sú zástancami pestrej a vyváženej stravy aj pri chudnutí.  Siahnuť môžeš aj po odbornej literatúre, aj tu však platí, že vybrať si treba knihu o výžive, nie o diéte. Ak sa budeš  intenzívne zaujímať o správne stravovanie, budeš v chudnutí úspešnejšia ako tí, ktorí sa riadia len určitou "overenou nízkokalorickou diétou". A naozaj sa neriaď rýchlymi diétami z lifestylových časopisov.

Nezmenšuj si porcie a nehladuj

Veľakrát je skreslené, čo vlastne znamená jesť 5-krát denne menšie porcie. Úprimne, záleží na tom, aké porcie si konzumovala  doteraz. Je jasné, že ak niekto skonzumuje na obed 4 rezne, treba upraviť nielen zloženie jedla, ale aj porcie. Chudnúci človek však podvedome znižuje objem jedla, aby dosiahol rýchlo vytúžený cieľ. Vieš, čo sa môže stať, vystavuješ tak svoje telo hladovaniu a telo, ktoré hladuje, nikdy neschudne. V mnohých prípadoch stačí urobiť len kozmetické úpravy, naučiť sa jesť vhodné potraviny vo vhodnom čase, vymeniť vysokokalorické potraviny za potraviny s nižšou kalorickou hodnotou alebo len upraviť spôsob prípravy jedla. Takže, ako by malo vyzerať tých 5 jedál denne? Už naše staré mamy vedeli, že na raňajky sa najedz ako kráľ, o obed sa rozdeľ s priateľom a večeru daruj nepriateľovi. S tou večerou by som až tak nesúhlasila. Raňajkuj teda pravidelne, nezabúdaj desiatovať, na obed vynechaj dezert, s olovrantom predbehneš večerný vlčí hlad  a večeraj tak, aby sa ti spalo ľahko a dobre.

Pitný režim je dôležitý ako pravidelné stravovanie 

Pravidelné pitie tekutín, medzi ktoré sa radí hlavne čistá voda, bylinné čaje a neochutené minerálky,  je pri chudnutí naozaj dôležité. Pravidelným pitím zrýchliš svoj metabolizmus, z organizmu sa vyplavujú toxíny, začne ti dobre pracovať lymfatický systém, zabrániš  zápche. Nedostatok tekutín v dennom príjme  funguje tak ako nedostatok stravy. Pokiaľ budeš piť málo, tvoje telo si  bude vodu v organizme šetriť  na svoje vitálne funkcie. Opäť ti zachraňuje život.

Ak budeš piť málo, môžeš pociťovať často hlad, ktorý môže byť spôsobený dehydratáciou. Požičiam si heslo od môjho  dobrého kamaráta, ktorý ho síce používa v inej súvislosti, ale teraz nám sem pekne zapadne: „Hlad je prezlečený smäd."

Hýb sa, ale aj tu s rozumom 

Žiadny extrém pri chudnutí nie je dobrý a to sa týka aj pohybu. Ja viem, myslíš si, že čím viac sa budeš hýbať, tým viac kalórií spáliš a rýchlejšie schudneš. Keď hovorím o extréme, často som sa stretla s ľuďmi, ktorí začali pre urýchlenie chudnutia cvičiť každý deň, niektorí aj dvojfázovo. Chyba, telo si po určitom čase na záťaž zvykne a úprimne, málokto pri takejto záťaži  vydrží dlhodobo.  Jasné, že telo, ktoré chudne za pomoci pohybu, vyzerá úplne inak ako telo, ktoré sa nehýbe. Aj tu treba však ísť na vec s rozumom. Necvič do roztrhania tela, získať len nepríjemnú bolesť svalov. Vždy je najlepšia stredná cesta, teda ak chceš cvičiť pravidelne a navždy. Cvičenie 3-4 razy do týždňa je ideál, pričom treba kombinovať kardio cvičenie so silovým  cvičením. Nezabúdaj, že nebudeš navždy mladá a hýbať sa chceš celý život.

A teraz to najpodstatnejšie

  • Pozri sa do chladničky a všetky potraviny, ktoré tam nemajú čo robiť, vyhoď. Áno, aj čabajku a plesňový syr, ktorý máš rada.
  • Najedz sa a napíš si zoznam vhodných  potravín, ktoré si pôjdeš do "vyčistenej" chladničky nakúpiť.
  • Prehľadaj všetky skrinky v dome a vyhoď všetky chipsy, keksy aj čokolády zo skrinky. Keď ich nebudeš mať doma, nebude ťa mať čo pokúšať. Nezabúdaj, že prejedanie je závislosť ako každá iná.
  • Kúp si diár alebo zošit a zapisuj si svoj stravovací plán.
  • Jedálny lístok si plánuj, nebudeš taká zaskočená, keď ťa prepadne hlad a ty nebudeš mať nič pripravené na jedenie.
  • Ak máš problém s pitným režimom, nachystaj si džbán alebo fľašu s vodou a v mobile si nastav každú hodinu cinknutie, ktoré ťa upozorní, že sa máš napiť.
  • Naplánuj si pravidelný pohyb, ktorý ťa bude baviť, dnes sa dá cvičiť už aj v obývačke.

Ak si dočítala tento článok do konca, si na začiatok pripravená, tak choď do toho. Teším sa na ďalšie stretnutie pri článku  o motivácii.

Prečítajte si aj predchádzajúce diely seriálu o chudnutí: 

Prestaň držať diéty, zmeň svoj životný štýl a schudniPrestaň držať diéty, zmeň svoj životný štýl a schudni

Ako skvalitniť svoj život a zbaviť sa nadbytočných kilogramov navždy? 

 

Ako nájsť v sebe správnu motiváciu pre čokoľvek, radí julka, ktorú trápila obria váhaAko nájsť v sebe správnu motiváciu pre čokoľvek?

Radí Julka, ktorú trápila obria váha. 

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Skôr ako sa rozhodneš, že začneš chudnúť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Dagmar
Dagmar
 14.9.2015 12:59

Dobry den, vyborny clanok. Ja by so tiez chcela zmenit stravovacie navyky, vela som o tom citala, ale vzdy to bolo pisane tak vo vseobecnosti, bielkoviny, sacharidy (vtedy ano, potom nie), ale neviem sa dopracovat, co mam vlastne jest, hlavne poobede. Chcem to zmenit hlavne koli tomu, aby som sa necitila taka unavena, preto chcem jest to, co je mojmu telu prospesne, ale neviem co by som mala konkretne jest. Viete mi poradit? dakujem