15. MÁJ 2011

Zdravé chudnutie časť 2: Raňajky sú základ!

Tinka

Pripravili sme pre vás ďalšiu časť seriálu Zdravé chudnutie. Druhou veľmi dôležitou témou seriálu sú raňajky! Prajeme krásne ráno a dobrú chuť :)

A opäť to závisí od Vás

Každý je strojcom svojho šťastia. Túto múdru vetu sem uvádzam len ako malé pripomenutie toho, že všetko závisí od Vášho prístupu. Od toho ako sa naprogramujete, ako sa namotivujete, ako pozitívne sa naladíte. Pozitívnu motiváciu ako dôležitý súčasť zdravého chudnutia sme si rozpytvali v prvej časti s názvom "Keď sa telo opýta, čo ste robili v zime".

Raňajky ako základ dňa

Aktívne začíname fungovať hneď po prebúdení. Ráno je pre Vaše telo kľúčovým momentom. Preto je veľmi dôležité, čo Vášmu telu hneď z rána doprajete.

Prečo sa raňajkovať vyplatí?

Raňajky:

  • zabezpečujú prísun energie,
  • podporujú činnosť mozgu,
  • pravidelné raňajky zlepšujú náladu a ukľudňujú,
  • chránia pred cukrovkou a ischemickou chorobou srdca,
  • chránia pred cholelitiázou (žlčové kamene),
  • ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú jedlo optimálneho zloženia, majú o 35-50% nižšie riziko inzulínovej rezistencie (predstupeň cukrovky)
  • deti, ktoré pravidelne a kvalitne raňajkujú, sú v škole pozornejšie a dosahujú lepšie výsledky
  • absencia raňajok vedie k pozvoľnému narastaniu hmotnosti. Telo sa celý zvyšok dňa snaží doplniť energetický deficit neustálym prijímaním ďalšieho jedla,
  • raňajky by mali predstavovať 20–25 % z nášho celkového denného príjmu energie,

 

Ako by to malo vyzerať po prebudení? 

  • bezprostredne po prebudení príjem tekutiny (200-600 ml),
  • pauza 15-30 minút (umyjete sa, oblečiete sa a pod.),
  • samotné raňajky.

 

Čo raňajkovať?

Už vieme prečo raňajkovať. Zostáva nám predstaviť potraviny vhodné na ranný konzum:

  • varené obilniny a vločky z nich (ovos, pšenica, pšeno, kukurica, pohánka, ryža),
  • celozrnné pečivo,
  • cereálne kaše a muesli,
  • palacinky z celozrnnej múky pečené na kovovej platni,
  • ovocie (čerstvé i sušené, ale nie presladené),
  • med (s mierou),
  • sójové mlieko a sójový syr tofu (urobte si z neho napríklad koktejl alebo praženicu bez vajec),
  • strukovinové nátierky,
  • orechy a olejnaté semená (spolu 1-3 lyžice orechov, lúpanej slnečnice, ľanových a sezamových semienok, kokosu...),
  • niektoré mliečne výrobky (odtučnené mlieko a acidofilné mlieko, nízkotučné syry a tvaroh, biely jogurt ,
  • avokádo,
  • zelenina (paprika, paradajky, vňate a čerstvé bylinky...)

 

Teraz už vieme prečo raňajkovať, vieme ako postupovať a hlavne vieme, čo konzumovať. Zostáva len popriať pekné ráno a dobrú chuť.  A na záver ešte jedna múdra veta. Každé jedlo má služiť zdraviu! Preto nazdravie priatelia.


DISKUSIA K ČLÁNKU (4)

Diskusia k článku - Zdravé chudnutie časť 2: Raňajky sú základ!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Ladymum
Ladymum
 24.5.2011 9:14

A skvele na ranajkych je to, ze si ich mozete dopriat vela. Co je uplne vpohode, lebo doobeda spali nase telo najviac kalorii smajlik - 18

 
Katie de Chimp
Katie de Chimp
 16.5.2011 15:03

Presne tak,..ja som zvyknutá raňajkovať vždy a všade. Raňajky musím mať, ak náhodou sa stane, že ich nestihnem...tak celý deň som hladná a neviem sa dojesť...

 
Liška Eliška
Liška Eliška
 16.5.2011 14:18

Tak nad tym sa zamyslim, lebo nezvyknem ranajkovat. Mozno tam je pes zakopany...

 
Alica
Alica
 16.5.2011 12:06

Absolutne suhlasim! Ja som dlhe roky neranajkovala, potom som sa donutila, telo si zvyklo a zrazu isli kilecka rychlejsie dole, lebo som sa nenapchala aztak na obed a veceru..smajlik - 18

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.